На 13 декември в София се проведе двадесетото последно редовно заседание на Комитета за наблюдение на оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2007 – 2013 г. и седмо редовно заседание на Комитета за наблюдение на програмата за периода 2014 -2020 г.
Заседанието бе открито от министъра на труда и социалната политика Зорница Русинова, която направи преглед на изпълненото през първия програмен период на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ и Европейския социален фонд: над 2 милиона човека в България за били директните ползватели на фонда и оперативната програма, над 81 хиляди са хората, ползвали различни социални услуги, 140 000 са намерили работа, 77 000 студенти са имали възможността да се възползват от подкрепа чрез стипендии, около 150 000 човека са преминали през обучения с цел по-добра реализация на пазара на труда, над 170 000 деца са в целодневна форма на обучение, 45 000 обучени преподаватели, над 840 000 социални услуги са подкрепени. Подкрепата от Европейския социален фонд е с много широк обхват, обхваща различни по обем проекти и дейности, но същественият принос е насочен към подкрепа за реализиране на пазара на труда, увеличаване на заетостта, социално включване на уязвимите групи, деинституционализация на грижата, обобщи министър Русинова. Представеният доклад за изпълнението на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси 2007-2013“ беше одобрен от членовете на Комитета по наблюдение и упълномощи Управляващият орган да предприеме следващите действия по изпращането му към Европейската комисия.
Във връзка с критериите за избор на операции, бяха гласувани промени в и одобрени нови операции за 2017 г.:
- Младежка заетост – промяната е свързана с продължителността на операцията, т.е. до 2018 г. и увеличаване на бюджета й от 72 000 000 на 82 000 000, финансиране по линия на Инициативата за младежка заетост, с аргументацията, че равнището на младежката безработица в малките населени места продължава да бъде над средното за страната, както и предвид определянето на общини, общински предприятия и администрации като допустими работодатели по операцията;
- Подкрепа за водено от общностите местно развитие – модел за реализиране на интегриран териториален подход чрез многофондово финансиране, с водеща Програмата за развитие на селските райони и ОП РЧР, ОПИК, ОПОС, ОПНОИР и ПМДР;
- Центрове за заетост и социално подпомагане – удължаване продължителността на проекта с 1 година, по молба на директния бенефициент, предвид оценката на центровете, обема на извършената работа, постигнатите резултати от функционирането им и обратната връзка, получена от потребителите на услугите;
- Социално-икономическа интеграция на уязвимите групи – за изпълняване на процедурата по взаимнодопълващ се начин ще бъдат използвани възможностите на три оперативни програми – ОПРЧР, ОПНОИР, ОПРР, предвид необходимостта от интегриран подход към интервенциите за интеграция на маргинализирани общности;
- Равни шансове – операцията цели разширяване на възможностите за подобряване качеството на живот на хората с увреждания, в това число децата и младежите с увреждания и техните семейства и подпомагане на тяхното социално включване;
- Интегрирани действия за устойчиво градско развитие – цели се подкрепа на реализирането на интегрирани действия чрез финансиране на дейности в рамките на Интегрираните планове за градско възстановяване и развитие;
- Разработване и внедряване на система за мониторинг, оценка и контрол за изпълнение на Националната стратегия на Република България за интегриране на ромите 2012-2020 г. – промяната е в удължаване на срока за изпълнение на проекта – до края на 2017 г., а не както е било заложено 2016 г. Причината е обжалване на обществена поръчка и спазване на законоустановените срокове при повторно провеждане на процедурите за избор на изпълнител;
- Развитие на инструментите за формиране и прилагане на политиките за интеграция на хората с увреждания – обоснована необходимост от продължаване на работата по оптимизиране на процесите по планиране, управление, мониторинг и оценка на политиките по отношение на хората с увреждания;
- Иновативни заедно – операцията е насочена към институциите от системата на МТСП и цели да допринесе за трансфера и въвеждането на социални иновации, добри практики, партньорски подходи към намиране на решения на общи проблеми в сферите на пазара на труда, социалното включване, равните възможности и недискриминация, условията на труд и изграждане на административен капацитет.
Във връзка с наложилите се промени в операциите, г-н Аурелио Сесилио, началник на отдел B/5 „Румъния, България“ към ГД „Заетост, социални въпроси и приобщаване“ на Европейската комисия, направи няколко коментара и препоръча:
- По-сериозен ангажимент от страна на българските власти за изпълняването на предварителните условия, разработването на плановете за действие и пътните карти да са прецизирани от гледна точка на сроковете за изпълнение на ангажиментите и конкретните дейности по проектите, да няма забавяне и рефлексия върху оперативните програми;
- Провеждане на дискусия на всички отговорни органи за прилагането на финансовите инструменти и механизми за държавни помощи, за да няма ограничаване на достъпа на гражданския сектор до средства от европейските фондове. Подчерта необходимостта от съчетаването на всички механизми, които позволяват финансиране. За преодоляване на тази ситуация, г-н Сесилио препоръча България да заяви нуждата от допълнителна експертиза от Европейската комисия за провеждане на обучения на управляващите органи при управление на средствата. В тази връзка, на европейско ниво се предвижда, от 207 г., разработването на специфични програми за подкрепа в тази насока
- Съобразяване с по-строгите правила на докладване през този програмен период и при закъснение, ще се отчита като цялостно закъснение.
Г-н Сесилио благодари на членовете на Комитета по наблюдение и управляващия орган за ползотворната работа през годините и изграденото добро сътрудничество, с което направи препратка към предстоящото му прехвърляне в Главна дирекция „Регионална политика“ на Европейската комисия от 1 януари, 2017 г.
Снимка: morgufile.com