В периода 5-8 юни, в гр. Тбилиси, Грузия, се проведе годишната редовна среща на Фондация „Отворено общество“, Великобритания, в рамките на програмата „Ранно детство“, инициатива Ранна интервенция и приобщаващо образование.
Участници бяха представители на различни неправителствени организации, които работят в областта от страните Армения, Босна, България, Грузия, Молдова, Сърбия, Таджикистан, Украйна, представители на Отворено общество – Великобритания, и основните консултанти на организацията Емили Варгас-Барон, RISE институт и Холи Хикс-Смол, държавен университет Портланд, САЩ. Своеобразен домакин на работната среща беше Фондация „Отворено общество“ – Грузия.
Целта на срещата беше представяне и обсъждане на прогреса и промените в системите за закрила на детето в областта на ранната интервенция и приобщаващото образование. Беше предоставена обща платформа за споделяне на опит, знания и практики в услугите, които неправителствените организации предоставят в съответната страна.
Основен интерес предизвикаха презентациите на домакините, от една страна на г-жа Нутси Одишариа, ръководител отдел „Социална закрила“ в Министерството на труда, здравето и социалните дейности на Грузия, като погледа и визията на държавните институции. Г-жа Одишариа представи развитието на Националната система за ранна интервенция при деца: в страната има одобрена от Парламента Концепция за ранно детско развитие; разработена стратегия и план за действие към нея по ранна интервенция – националният политически документ; има сформирана Коалиция „Movement for Change” от 16 неправителствени организации, които работят в областта. Целта на Коалицията е постигането на общо разбиране по темата, единност и предоставяне на експертиза и подкрепа към Министерството. В страната има разработени стандарти за работа по ранна интервенция, които са в процес на одобрение от заинтересованите държавни институции. Предизвикателствата, пред които е изправена Грузия в областта, са свързани с: идентифицирането на необходимостта от интервенции при децата със забавяне в развитието; липсата на инструменти при педиатрите за идентифициране на евентуалните закъснения в развитието на детето; малцинствата, които не говорят официалният език; преходът на децата при случаи на ранна интервенция към детската градина или предучилищна подготовка.
В рамките на срещата имаше възможност за посещение на детска градина, която прилага модел на работа за преход от услуги по ранна интервенция към приобщаващо предучилищно образование. В детската градина работят освен педагогическия състав и психолог, специален учител за работа с деца със СОП; координатор на програмата по ранна интервенция и специалист за директна работа, специалист за работа с деца с прояви от аутистичния спектър. Градината се посещава от 21 деца със СОП, като отчитат тенденция към увеличаване на броя на децата със специфични потребности. Работят с децата в група и индивидуално, съобразно нуждите на всяко дете. Въведено е задължението във всяка детска градина да има психолог и логопед. На срещата в детската градина участваха и родители, чийто деца са включени в програмата за ранна интервенция. Те изразиха своята благодарност за разработването на програмата, за възможностите, които екипът предоставя на техните деца и удовлетвореността си от работата с децата им. Всички учители преминават през обучения за ранно идентифициране на специфичните потребности на децата.
В рамките на панел „Политики“ беше представен модел на изграждане на национална система за ранна интервенция, с дефиниция, концепция на услугите по ранна интервенция и основните цели, които интервенцията си поставя като постигане на директни резултати в работата с децата и родителите. В този панел представителят от Секретариата на Национална мрежа за децата представи ежегодния доклад „Бележник 2017: какъв е средният успех на държавата в грижата за децата“. Презентацията предизвика изключителен интерес не само от гледна точка на независимия мониторинг, който предоставя, но и от гледна точка на организацията като обединение на над 140 организации, които работят в областта на гарантиране на правата на децата или директно като доставчици на услуги за деца и родители.