Родители от Националната гражданска инициатива за качествено и иновативно образование излязоха на протестно шествие в центъра на София.
В периода 20.06-1.09 тази година те провеждат подписка, чиято цел е да инициира законодателни промени, чрез които българското образование да даде качествена подготовка на учениците. До момента тя е подкрепена от над 15 хил. души.
Целта на самото шествие беше промените да бъдат обсъдени съвместно с учителите, а след това внесени и в Народното събрание. Предложението е да бъдат разгледани общо 14 точки, като сред исканията са: в яслите и детските градини да има адекватен брой квалифициран персонал и видеонаблюдение, мандатност на директорите на училища и детски градини, създаване на система за независим контрол, адекватно финансиране в системата на образованието.
Националната гражданска инициатива е една от четирите форми на пряко участие на гражданите в управлението. На практика тя представлява отправяне на предложения, подкрепени с подписка от страна на гражданите, към Народното събрание или органи на централната изпълнителна власт за решаване на въпроси от национално значение.
Национална мрежа за децата подкрепя исканията за качество и продължаване на образователната реформа на практика. Организацията се застъпва за изграждането на независима и адекватна система на оценка на работата на училищата, детските градини и техните директори, като това следва да отчита усилията им не само по осъществяване на качествен образователен процес, но и по въвличането на цялата общност в тяхната работа, изграждане на устойчивост на добрите практики и по този начин – преодоляване на отпадането на ученици от всички образователни етапи, независимо от техния социален, етнически или здравен статус.
Все още не съществува адекватна система за атестация на директорите, нито организация в рамките на МОН, която да отговаря за нейното прозрачно и обективно осъществяване. Налице обаче са множество позитивни примери за училища и детски градини, които работят успешно по всички важни образователни и възпитателни аспекти и отговарят на високите стандарти за качество, въпреки трудната среда, в която работят. Това доказва, че ролята на директора и добрия училищен екип са от особена важност за една реформа в българското образование, идваща отдолу нагоре. За постигането на тези цели трябва да се гарантира подкрепа за училищните директори, строги критерии за качество, стратегия и визия при техния избор и постоянни стимули за качествена квалификация на учителите и непедагогическия персонал, работещ с деца.
Тези цели могат да бъдат постигнати само със сериозен ангажимент за финансово обезпечаване на образователната система, насочено не към подобряване на материалната база, където през последните години беше постигнато сериозно подобрение и напредък, но в инвестициите в млади и квалифицирани кадри, които са така необходими за осъществяването на успешен учебен процес и са в пряка връзка с ангажирането на учениците, родителите и общността.
От друга страна, Мрежа за децата подкрепя мандатността на директорите, което би стимулирало тяхната проактивност, постоянна работа по надграждане на вече постигнатите резултати и избягване на политически обвързаните назначения и „уседналостта“ на директорите, особено в по-малките населени места.
Относно въвеждането на видеоконтрол, множество изследвания на психолози и образователни експерти показват, че от една страна той не може сам по себе си да гарантира безопасна и приветлива среда за децата в яслите и детските градини, а от друга се възприема от самите деца като система за наблюдение и наказание спрямо самите тях. Национална мрежа за децата отстоява позицията, че модернизирането на системата на предучилищното и училищното образование минава единствено през подкрепа на учителите и възпитателите, повишаване на заплащането и квалификацията им и намаляване на броя деца, за които отговаря един учител.
При сегашната липса на капацитет в детските ясли и градини и препълването на групите в големите градове, за да се осигурят места за повече деца, се създават твърде много предпоставки за инциденти и ниско качество на услугата. Мрежата подкрепя възприемането на добри практики по поетапното и постепенно въвеждането на децата и родителите в детската ясла или градина при постъпването на детето, съобразяването с неговите лични нужди и целенасочената работа по приобщаващото образование още в предучилищен етап, който е предпоставка за една по-добра готовност за училище и доказано подпомага напредъка в ранното детско развитие и преодоляването на различни социални, етнически и здравословни неравенства, както и осигуряване на защитена среда за децата от семейства в риск от социално изключване.
Снимка: pixabay.com