Национална мрежа за децата се присъединява към изразените категорични позиции на граждани и неправителствени организации (Коалиция за живот без тютюнев дим, Гражданска инициатива „България без дим“, Асоциация на студентите-медици в България и др.), срещу предложените промени на текстове в Закона за здравето, свързани с тютюнопушенето на обществени места като заведенията за развлечение и хранене.
Направените предложения са в разрез както с редица международни стандарти (Конституцията на Световна здравна организация (СЗО)с, Рамкова конвенция на СЗО за контрол на тютюна, Конвенцията на ООН за правата на детето, Препоръка на Съвета на Европейския съюз за среда без тютюнев дим и др.), по които България е страна, така и с поетата национална политика за подобряване на здравето на българите, превенция на хроничните незаразни болести и ограничаване на рисковите фактори за тях, и развитие на системата на здравеопазването.
Водещ принцип в Конституцията на Световната здравна организация е , че ползването на най-високия достижим стандарт е едно от основните права на всяко човешко същество, без разлика на раса, религия, политически убеждения, икономическо или социално положение.
Както посочваме в становището, внесеният Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравето с цел разрешаване на тютюнопушенето на обществени места е в пълен разрез с поетата национална политика за подобряване здравето на нацията и превенция на хроничните болести. Тя се изразява чрез Националната здравна стратегия 2020 и Националната програма за превенция на хроничните незаразни болести 2014-2020.
В Стратегията категорично е посочено, че нездравословното лично поведение има не само висока лична, но и обществена цена. Вредните навици или безотговорното поведение в обществена среда могат да доведат до увреждане на само на личното здраве, но и да застрашат здравето на другите. Справянето с вредните навици като тютюнопушене, нездравословно хранене, консумация на алкохол и ниска физическа активност предполагат подобряване на съгласуваността и координацията на междусекторните мерки за решаване на проблемите, свързани със здравето.
За нас особено внимание би следвало да се отдели в осигуряването на информационно-образователни кампании и превенция на рисковото поведение, насочени към децата и младите хора, както и в предоставянето на здравно-консултативни услуги за здравословен начин на живот, за превенция на злоупотребата с наркотици, тютюн и алкохол, информираност за рисковете, които крият социалната, културната и материалната околна среда, в която децата и младите хора живеят, и се социализират.
В тази връзка са и нашите опасения, че с връщането на възможностите за употреба на тютюневи изделия на публични места като ресторанти и места за развлечения, страната ни прави крачка назад и стимулира употребата им, а не извършва никакви превантивни мерки към децата и младите хора.
Проучване на Световната здравна организация (СЗО) и УНИЦЕФ показва, че България е водеща по показател тютюнопушене и че 28.8% от българските ученици употребяват тютюн и тютюневи изделия. В групата между 13 и 15 години повече от половината български деца са опитвали цигара. Ранното пропушване е проблем, като е доказано, че ако тютюнопушенето не започне в ученическа възраст, вероятността това да се случи по-късно е много по-малка. Смята се, че в България около 20 000 души умират годишно в следствие на заболявания, свързани с дългогодишната употреба на тютюневи изделия. Повече от половината от тези пушачи са придобили навика именно в ученическа възраст. Същевременно и шансът възрастен пушач да се откаже от цигарите е толкова по-малък, колкото по-рано е пропушил, така че тук се налага изводът, че превенцията на пушенето сред децата и младите хора трябва да е приоритет в мерките срещу тютюнопушенето.
В самата Национална програма е заложена стратегическа цел – подобряване здравето на населението и повишаване качеството на живота чрез намаляване на преждевременната смъртност, заболеваемост и последствията за здравето (инвалидизация) от основните хронични незаразни болести (сърдечно-съдови заболявания, злокачествени новообразувания, хронични белодробни болести, диабет), свързани с рисковите фактори – тютюнопушене, злоупотреба с алкохол, нездравословен модел на хранене и ниска физическа активност.
Основната цел на програмата е: надграждане и развитие на утвърдената национална политика за ограничаване на употребата на тютюневи изделия, промоция на здраве и профилактика на заболяванията по причина употребата на тютюневи изделия.
За нас остава открит въпросът как заложените цели и индикатори в националната политика чрез стратегическите документи кореспондират и са в синхрон с направеното предложение за изменение и допълнение на Закона за здравето.
Също така, внесеното предложение повдига у нас въпросите и за безопасната здравословна среда в заведенията както за посетителите, включително деца, така и за персонала. Съгласно Препоръката на Съвета на Европейския съюз „безопасни нива на излагане на вторичен тютюнев дим не съществуват и инженерните методи като вентилация, обмен на въздуха и използване на зони за пушене, не защитават от излагане на тютюнев дим“.
Тук обръщаме внимание и към Рамковата Конвенция за контрол на тютюна на СЗО, по която България е страна, за задълженията ни за приемане и прилагане на ефективни мерки за защита на хората (и децата) от излагане на вторичен тютюнев дим в затворени помещения, обществен транспорт, закрити обществени места, както и на други обществени места.
Допълнително, за нас е несъстоятелен аргументът на вносителите за отмяна на пълната забрана за тютюнопушене, предвид общоизвестните факти, че тя не се спазва. България, като правова държава, както и като част от международната общност, би следвало да създава гаранции за спазване на международните стандарти и вътрешното законодателство, да защитава интересите на децата и гражданите от гледна точка на повишаване на тяхното общо здравно и социално благосъстояние.
Ние, от Национална мрежа за децата, настояваме съществуващата забрана в Закона за здравето да остане, като предлагаме настоящите усилия да се съсредоточат към засилване и подобряване на контрола и спазване на съществуващите правила, включително и към ограничаване продажбата на тютюневи изделия на деца.
Пълен текст на становището (Docx, 57 KB)