Национална мрежа за децата изрази становище по критериите за операции „Интегрирани обучения за администрацията на пазара на труда и в социалната сфера“ и „Родители в заетост“, предложени за съгласуване и неприсъствено вземане на решение от членовете на Комитета по наблюдение на ОПРЧР.
Относно операция „Интегрирани обучения за администрацията в пазара на труда и в социалната сфера“ Мрежа за децата изразява отново позицията си на не подкрепа на предложените критерии.
Потвърждаваме становището ни, че обученията, които се организират в рамките на различните оперативни програми, финансирани от Европейските структурни фондове, трябва да могат да бъдат предоставяни от различни заинтересовани страни като други образователни институти към държавни институции, академична общност, компании, неправителствени организации и др.
В допълнение, заглавието на операцията предвижда интегриран подход и обучения, като планираните дейности не дават яснота как тази интегрираност ще се осъществи на практика в условията на липса на споделена концепция и единно разбиране от всички секторни министерства за интегриран подход и услуги, както и липсата на професионални стандарти за компетентности на различните специалисти, които работят с деца.
Считаме, че именно това би следвало да бъде фокусът на операцията с оглед постигане на целите на Оперативната програма, а не осигуряване на финансови средства за дейностите на Центъра за развитие на човешките ресурси и регионални инициативи.
Относно операция „Родители в заетост“ приветстваме разработването на критериите за операцията от гледна точка на включването на безработни родители с деца в допустимите дейности като осигуряване на трудово посредничество за намиране на работа. Това е ясна предпоставка за преодоляване на социалното изключване и бедността и насърчаване на заетостта с цел подобряване качеството на живот на семействата.
В същото време, буди безпокойство разписаното като допустима дейност „Подбор на безработни/неактивни лица за определяне на възможностите им за включване в заетост“, свързана с полагането на грижи за деца от 0 до 5 годишна възраст. Предлагаме при разработването на Насоките за кандидатстване много ясно да бъдат разписани изискванията за наемане на лица за полагане на грижи за деца (предоставяне на документ Свидетелство за съдимост и Удостоверение за висящи производства), както и уточнено как и в какви образователни програми те ще бъдат включени, с оглед адекватната подготовка на кандидатстващите лица.
Допълнително, в Допустимите дейности е включено „Предоставянето на методическа подкрепа във връзка с отглеждането на детето/децата“, но не става ясно кой и как ще предоставя тази методическа подкрепа.
В съответствие с Конвенцията за правата на детето и Закона за закрила на детето, считаме, че водещ принцип във всички дейности, услуги и програми, свързани с децата и родителите, следва да бъде най-добрият интерес на детето. В тази връзка, необходимо е да се включи и изискване всички институции, организации и/или доставчици, които ще подкрепят прилагането на операцията на практика и влизат в контакт с деца и родители по време на нейното изпълнение, да имат разработена и приета писмена политика за закрила на детето.
Също така, предлагаме пояснението в Аргументацията, че „родители, чийто деца са записани в детска ясла/градина няма да бъдат допустими за включване в дейностите на проекта“ да отпадне, предвид целите на самата операция и възможностите за насърчаване включването в заетост на родителите и съвместяването на техния професионален и личен живот.
Потвърждаваме принципната си подкрепа за предложената операция, като изразяваме надеждата, че Управляващия орган ще вземе предвид всички наши предложения и коментари при разписване на насоките за разработване на проектното предложение от Агенцията по заетостта, в асоциирано партньорство с Агенцията за социално подпомагане.
Пълен текст на становището (PDF, 345 KB)
Снимка: morgufile.com