Национална мрежа за децата изрази становище относно проект за Правилник за изменение и допълнение на Правилника за дейността и организацията на работа на Център „Фонд за лечение на деца“ от 18 август, 2017.
Присъединяваме се към притесненията на неправителствените организации и други членове на Обществения съвет към Център „Фонд за лечение на деца“, за това, че предложените промени в Правилника не са в най-добрия интерес на децата и техните родители, както и че не биха довели до положителни резултати. Опасенията ни са свързани с липсата на решения по ключови проблеми като осигуряване на достъп до лечение, облекчаване на процедурите, обективност при изготвяне на експертните становища, ясна отговорност на ангажираните лица, публичност и прозрачност на работата на фонда.
Конкретни коментари
В нас буди тревога предложението в чл. 7, ал. 1, т. 16 за организирането и провеждането от Фонда на процедури съгласно Закона за обществените поръчки за доставка на медицински изделия, високоспециализирани медицински апарати и уреди за индивидуална употреба. Това предложение провокира редица въпроси, от една страна свързани с човешкия ресурс и обезпечеността и специализацията на администрацията на Фонда, а от друга за възможните обжалвания и продължителност на поръчките във времето, което не е от полза за чакащите за лечение деца и родители.
От друга страна, това предложение предполага възможността за подпомагане закупуването на медицински изделия за всички деца, които след подадено заявление към ЦФЛД са получили одобрение. В същото време остават неразрешени и въпросите, свързани с операции и лечение на деца в частни болници в България в периода до приключване на обществената поръчка. В тази връзка, предлагаме да се преосмисли и прецизира провеждането на процедури по ЗОП директно от Фонда, като се предложи алтернативен вариант в интерес както на децата и родителите, така и от гледна точка на сигурност, прозрачност и спазване на българското законодателство.
Допълнително, в Преходната разпоредба, § 15 не е описано периодичността, през която Фонда ще инициира и обявява обществени поръчки за доставка.
За нас е притеснителен и фактът, че се предлага определянето на едно лице от състава на Общественият съвет, което регулярно или при нужда да уведомява обществеността, медиите и други лица за работата на Фонда и на Общественият съвет към него (регламентирано чрез предложеният нов чл. 19а). Именно създаването на Обществения съвет като колективен консултативен орган цели постигането на прозрачност, публичност и широко изразяване на позиции и мнения. В тази връзка смятаме, че предложението ограничава възможностите на членовете на Обществения съвет да изразяват свободно своята позиция и мнения при спазване на принципите на етичност и съгласно Законът за защита на личните данни. Предложението крие и рисковете за отказ на членовете от участие в Обществения съвет, което не е в полза нито на работата на Фонда, нито за децата и техните родители.
Допълнителна тежест представлява и въвеждането на изискването в § 9, чл. 30, ал. 1, т. 8, буква ж), че придружителят на детето е лице, което се ползва със здравноосигурителни права или има медицинска застраховка, които покриват целия период на пребиваването му извън страната. Напълно разбираме и подкрепяме необходимостта от заплащане на здравните осигуровки и сигурност на здравноосигурителните права, но в ситуации на ограничени финансови възможности прекъснатите здравноосигурителни права и тяхното възстановяване би могло да възпрепятства или забави лечението на детето.
Приветстваме предвидената възможност в предложената нова т. 16 подаването на заявление да се извършва и от упълномощено от законния представител на детето лице. Това предоставя свободата на законния представител на детето при невъзможност лично да подаде заявлението за подпомагане лечението на детето от изрично упълномощено от него лице, както и би улеснило процедурата на подаване на заявление за лечение и на деца от Центровете за настаняване от семеен тип.
Пълен текст на становището (DOCx, 35 KB)
Снимка: rgbstock.com