В свое становище по предложената операция “Продължаваща подкрепа за деинституционализация на децата и младежите – етап 2: Предоставяне на социални и интегрирани здравно-социални услуги за деца и семейства”, Национална мрежа за децата настоява за синхрон, координация и паралелно изпълнение на проектите по деинституционализация на грижата за децата и младежите.
Приветстваме приетото предложение за разработване на втора операция, която да обединява развиването на новите социални и интегрирани здравно-социални услуги за деца и семейства и закриването на Домовете за медико-социални грижи и Домовете за деца, лишени от родителска грижа, се казва в становището. В същото време, буди тревога разделянето на дейностите (провеждане на обучения и супервизия за персонала от специализираните институции, подбор, наемане и обучения на персонала за новите услуги, супервизия, провеждането на оценките на нуждите на настанените деца в специализираните институции и на техните родители и семейства и фактическото извеждане на децата) в две операции и в по два компонента.
Национална мрежа за децата настоява за пълен синхрон и паралелно изпълнение на проектите, в пълна координация между партньорите и всички заинтересовани страни, с цел гарантиране на правата на децата и техния най-добър интерес. Това е и основна препоръка към България в Препоръките на Комитета по правата на детето, отправени през месец юни миналата година, в които като генерално послание присъства необходимостта от гарантиране на най-добрия интерес на детето, който трябва да е от първостепенно значение в прилагането на във всички законодателни, административни и съдебни процедури, както и в процесите по разработване на политиките, програмите и проектите, които се отнасят към децата.
В тази връзка, основната препоръка, която Национална мрежа за децата отправя, е създаването на един детайлен оперативен план – пътна карта, в която подробно да бъдат разписани конкретните дейности, времевата рамка, отговорната институция и партньорите, с източникът на финансови ресурси, която да предостави възможност за синхронизиране и координация на всички дейности за изпълнение на Актуализирания план за действие за изпълнение на Националната стратегия „Визия за деинституционализацията на децата в Република България“, включително обединяване на всички налични ресурси. Разработването на такъв оперативен план за изпълнение на Актуализирания план за действие за периода 2016-2020 би намалило и потенциалните рискове, пред които би могло да бъде изправено прилагането на двете операции от гледна точка и на забавяне във времето. Вярваме, че това ще допринесе и за повишаване на ефективността и ефикасността на финансовата подкрепа от европейските структурни фондове, която ще бъде инвестирана и управлявана по координиран начин и няма да подкрепи разпокъсани интервенции, при които има риск да не доведат до устойчиви и цялостни резултати, се казва още в становището на Национална мрежа за децата.
Предвид продължаващата неяснота и различни визии за нормативното и финансово регламентиране на различни интегрирани услуги, предлагаме да се обмисли и заложи и разработване на концепция за развиване и прилагане на интегриран подход и интегрирани услуги, която да уеднакви вижданията на различните заинтересовани страни и гарантира споделено разбиране в развиването и прилагането на политиките и практиките.
В продължение на дискусията по време на последното заседание на Подкомитета по въпросите на социалното включване към Комитета по наблюдение, състояло се на 20.07.2017 г., отново обръщаме внимание и настояваме в настоящата операция (в допустимите дейности на Компонент 2) да бъде предвидено закупуването на специализирани транспортни средства за новите услуги, в общините, където ще бъдат разкривани Центровете за специализирана здравно-социална грижа за деца с увреждания с потребност от постоянна медицинска грижа и Центровете за специализирана здравно-социална грижа за деца с високо-рисково поведение и потребност от специални здравни грижи. Опитът на наши организации-членове, дългогодишни доставчици на услуги за деца и младежи в общността, показва, че е от изключително значение новите услуги да разполагат със собствено транспортно средство, особено когато са настанени деца и младежи с тежки увреждания. Липсата на транспорт е основна пречка, когато има необходимост от излизане извън услугата и би ограничило децата, и повтаря модела на социална изолация и изключване от обществото, прилаган в съществуващите специализирани институции.
За нас, както и преди сме подчертавали, е от основно значение провеждането на подбора, наемането и обученията за персонала в новите услуги. Както знаем от предишния етап на проектите, свързани с деинституционализация на грижата за децата, ключово за успеха е инвестирането в човешки ресурс по адекватен и финансово обезпечен начин. Задържането на специалистите, които работят с деца на работа предполага по-високо заплащане на труд, както и непрекъсната подкрепа и включително чрез надграждащи обучения и супервизия. Изразяваме отново споделеното в предишни дискусии мнение за необходимостта от включване на обученията и супервизията на персонала в новите услуги и в тази операция, предвид ограничения финансов ресурс на първата операция, както и предвид рискът от забавяне на изпълнението на отделните компоненти на проектите. Още повече, че практиката показва, че обученията и супервизията са най-необходими именно след настаняването на децата и младежите в новите услуги.
В допълнение, за цялостният успех на провежданата политика на деинституционализация на грижата за деца, от съществено значение са и инвестициите в общността и провеждането на информационни кампании за промяна на мисленето и стигматизацията на тази група деца. Работата с общностите следва да бъде изпреварваща и да положи основите за предоставянето на новите услуги за деца.
Вижте пълния текст на становището тук – Становище на НМД Операция ДИ2 (531 KB, PDF)
Снимка: pixabay.com