Национална мрежа за децата изрази становище по внесения в Народното събрание Законопроект за изменение и допълнение на Закона за семейни помощи за деца от страна на Корнелия Нинова и група народни представители.
Приветстваме инициирането на промяна в Закона за семейните помощи за деца в посока разширяване на възможността за покриване на част от разходите в началото на учебната година на деца от семейства с ниски доходи, която да бъде насочена и към децата, които започват втори, трети и четвърти клас.
Въпреки заложените мерки, данните показват негативна тенденция за намаляване на записаните деца в училище. Макар и след въведената задължителна предучилищна подготовка през 2004 и увеличаване на обхвата й през 2012, за децата на възраст съответно на шест и пет години първоначално се наблюдава повишено записване, но от учебната 2013/2014 се отбелязва негативната тенденция към понижаване на нивата от 83,6% на предучилищна подготовка и 95,5 % на началното образование до 79,4% и 92,1 през 2016/2017 г .
В „Националната програма за Развитие: България 2020“ е поставена целта 95 % обхват на децата на възраст 4 години в детските градини. При децата от уязвими общности се отчитат диспропорционално ниски нива на участие и посещаемост на детска градина. Участието на децата от общности в неравностойно положение, особено при ромите, е трайно под 50 %. Често това са деца, които биха имали най-голяма полза от образование в ранна детска възраст.
Проблемът с инфраструктурата от гледна точка на достъп остава в големите градове. Данните за 2015 г. показват, че 43,7 % от децата в България са в риск от бедност или социално изключване, като за сравнение, делът в ЕС е 26,9%. В тази връзка, Национална мрежа за децата отправя конкретно предложение за разширяване на обхвата на децата и семействата, които биха имали възможността да се ползват от предложената промяна, с обхващане на децата в задължителна предучилищна възраст. Задължителното образование започва преди постъпването в първи клас и предучилищното образование е не по-малко част от образователната система от училищното образование.
Предвид ситуацията, е важно най-нуждаещите се семейства да бъдат подкрепени с целева помощ при записване на детето в детска градина. Национална мрежа за децата подкрепя изразеният наскоро ангажимент от страна на Министерство на образованието и науката за осигуряване на безплатен достъп до детските градини за всички деца, но таксите за детските градини не са единствената финансова бариера за някои семейства, което води до ограничен достъп и обхват на децата от уязвими групи. Наблюденията от практиката на организациите-членове на Мрежата показват, че към този момент не може да се говори за истинско взаимодействие между държавните институции и органи от различни сектори, което (системно) адресира преждевременното напускане на училището.
Организациите членове на Мрежата споделят и виждането за необходимостта от въвеждането на интегриран подход между различните секторни политики за разрешаване на проблемите с детската бедност и в частност превенция на отпадането от училище. Подкрепата към семейството следва да се осъществява не само след преценка на доходите на родителите, но и на другите фактори, които определят възможността на родителите да се грижат за децата си. В тази връзка, бихме искали да изразим притесненията си, че без предприемането на промени, които да адресират системният регрес на системата за закрила на детето, обвързването на социалното подпомагане със социална работа и подобряване междуинституционалното взаимодействие, увеличението на подкрепата за децата до IV клас може да се превърне отново в „мярка на парче“, която няма да промени съществено средата, в която живее детето.
Пълен текст на становището (PDF, 582 KB)
Снимка: stockvault.net