Национална мрежа за децата приветства разработването на проекта на Наредбата в съответствие с изискването на чл. 24 от Закона за предучилищното и училищното образование и посочените в мотивите аргументи, свързани с важността на инвестициите в ранното детство.
В същото време, считаме, че разработването на концепцията за Наредбата и работата по конкретните текстове следваше да включи не само представители на Министерство на здравеопазването и Министерство на образованието и науката, но и представители на други ключови министерства и агенции, отговорни за децата.
Със съжаление констатираме, че проектът на Наредбата не съответства и на визията и принципите, заложени в редица международни и европейски стандарти и насоки в областта на ранното детство.
В тази връзка, предлагаме към едно от двете Министерства да се сформира работна група, която да направи преглед на всички постъпили предложения за промени и коментари и да надгради текста на Наредбата, с оглед нейното съответствие с международните стандарти и европейските насоки в областта на образованието и грижите в ранна детска възраст.
Конкретни коментари:
Считаме, че е важно стандартите като приложение да не се обвързват само с постъпването на детето в ясла и/или детска градина, а да обхващат времевия период от раждането до 3 годишна възраст. Допълнително предлагаме, освен разширяването на възрастовия обхват, стандартите да бъдат разделени и да обхващат по-кратки времеви периоди: например до 1 г. – на 3 месеца, а след 1 г. – на 6 месеца.
Считаме също, че е необходимо обвързване на стандартите и проекта на Наредба с разработените от Института за изследване на населението и човека към БАН и Уницеф – България и популяризирани в цялата страна Стандарти за развитие и учене в ранното детство.
Необходимо е активно въвличане и партньорство с родителите и полагащите грижи. В тази връзка настояваме за прецизиране на Наредбата като се включат текстове, свързани със задължителното участие на родителите, включително и в проследяване постиженията на децата, създаване на механизми за регулярна обратна връзка от персонала към полагащите грижи за децата и възможни стратегии за стимулиране.
При необходимост следва да бъдат привличани и специалисти в сферата на ранната интервенция на уврежданията и терапевти. Същите специалисти трябва да бъдат изброени като участници в процеса на прилагане на стандартите в чл. 8, ал. 2.
Мрежа за децата настоява също за ясно регламентиране на начина и механизмите за проследяване на развитието и постиженията на детето. Трябва да бъде въведен единен формат, по който да се извършва проследяването и процесът да бъде подробно разписан в Наредбата.
Необходимо е специално внимание към децата с увреждания и децата със специални образователни потребности. В момента Наредбата не поставя фокус върху посрещането на специалните потребности на различните деца и необходимостта от подобряване на взаимодействието между различните специалисти и родителите с оглед осигуряване на детето на стимулираща среда, различни възможности за учене и подкрепа и неговото приобщаване от най-ранна възраст. Проектът на Наредба не засяга и случаите, в които едно дете не покрива и не отговаря на стандартите за ранно детско развитие. Това на практика изключва възможностите за допълнителни интервенции и насочване на детето и семейството му към подходящи услуги. В тази връзка предлагаме в проекта на Наредба да се включат текстове, които да регламентират и определят рамката на необходимите интервенции.
За нас остава неясен въпросът как на практика ще бъде приложена Наредбата и предвидени ли са програми за обучения на специалистите, работещи с деца, и подобряване на техните компетентности, свързани с ранното детство и изграждане на партньорства с родителите и полагащите грижи.
Предложените приложения за проследяване на постиженията на децата следва да бъдат разширени и синхронизирани с основните области на ранно детско развитие, заложени в Стандартите, да бъдат общовалидни за цялата страна и да се прилагат от всички, които имат отношение към ранното детско развитие, не само медицински и педагогически персонал от детските ясли и градини, но и от общопрактикуващи лекари и педиатри.
Считаме, че други ключови елементи за подобряване на всички услуги и различни форми, свързани с образованието и грижата на децата в ранна детска възраст, са и въвеждането на програми за ранно детско развитие за различните възрастови периоди, промяна на съотношението възрастни – деца в групите и инструменти за оценка на качеството на предоставяните услуги и форми на образование и грижа.
Също така, много от функциониращите в момента социални услуги и здравни заведения използват различни инструменти за наблюдение и оценка на ранното детско развитие. Прилагането на стандартизирани инструменти за оценка на ранното детско развитие е изключително важно, за да могат стандартите да служат като надежден индикатор за измерване на качеството на грижата за деца в ранна възраст в страната, както и да се подобри комуникацията и координацията между различните специалисти и услуги, и да се изгради реално партньорство с родителите и полагащите грижа.
Пълен текст на становището (DOCX, 40 KB)
Снимка: stockvault.net