Национална мрежа за децата приветства усилията на Министерството на вътрешните работи (МВР), Държавната агенция за закрила на детето (ДАЗД) и Агенцията за социално подпомагане (АСП) да създадат по-ефективни механизми за прилагане на разпоредбите на Наредба № І – 51/ 2001 г. за условията и реда за предоставяне на полицейска закрила на детето.
Отчитаме като положително и решението за включване на децата-чужденци в нормативната уредба, тъй като от години се усеща остра нужда за допълване на българското законодателство с разпоредби, които гарантират правата на децата-чужденци на територията на страната и които им предоставят същите възможности за закрила, от които могат да се възползват българските деца.
В същото време обръщаме внимание, че Наредбата за изменение и допълнение е малка част от нормативните промени, които би трябвало да са факт, за да се спазват международните стандарти за гарантиране правата на децата и предвид членството на България в Европейския съюз. От години неправителствените организации в страната апелират за финализиране и приемане на обсъждания повече от три години Координационен механизъм за взаимодействие между органите по закрила на детето на национално и местно ниво за работа по случаи на деца-чужденци търсещи или получили международна закрила.
Застъпваме се още и за създаване на указания и процедури за прилагане на законодателното решение във връзка с представителството на непридружените деца бежанци, свързано с уточняване от кой момент се назначава представителят; установяване на ясна процедура за промяна на представителството при преместване на детето на територията на друга община; взаимодействие с другите институции; отчетност и контрол на определения на детето представител и др., както и за гарантиране на ефективен достъп до здравни, образователни и социални услуги за непридружените деца.
Особено ни притеснява фактът, че всички непридружени деца ще се предават автоматично на Държавната агенция за бежанците (ДАБ) и няма да се търси опция за настаняване на децата в Център за настаняване от семеен тип, Кризисен център и т.н., където се полага специална грижа съгласно Закона за закрила на детето.
По повод предложената промяна на чл. 14, ал. 1, която разпорежда, че „под полицейска закрила в специално помещение в РУ или в ДВНМН се настанява дете над десетгодишна възраст“, от Национална мрежа за децата сме на мнение, че това настаняване трябва да се случи за възможно най-кратък период предвид характеристиките на посочените места, в които е трудно да се гарантират правата на децата.
Пълен текст на становището (DOCX, 20KB)
Снимка: pixabay.com