Във връзка с писмо от заместник-министър Деница Сачева от 21 юли 2017 г. за изпращане на добри практики за превенция на агресията, Национална мрежа за децата изпрати към Министерство на образованието и науката над 40 практики на организации – членове и техни партньори за превенция на насилието и тормоза в училище.
Национална мрежа за децата приветства усилията на Министерството да популяризира положителният опит в страната. Ние вярваме, че у нас съществуват редица добри практики и тяхното споделяне не само ще покаже, че в много училища и населени места има конкретни инициативи, ефективни модели на работа и постигнати резултати, но и ще насърчи и допринесе за взаимно учене, създаване на нови възможности и партньорства в системата.
В същото време, считаме, че преодоляването на агресията, тормоза и насилието изисква системен подход и освен популяризиране на добрите практики е необходимо:
1. Да се работи за по-добро разбиране и разграничаване на понятия като агресия, тормоз и насилие, които са три различни явления. За някои от тях има приети координационни механизми за действие /тормоза и насилието/, които може да се преразгледат и актуализират, за да отговорят на актуалната ситуация. За проявите на агресия е необходимо да се разработят по-скоро опорни точки и ресурси за подкрепа, както и разбиране на явлението, което предполага разпознаване на проявите на психично страдание и разграничаването им от делинквентното поведение и асоциалните прояви.
2. Да се гарантира, че решенията на съществуващи проблеми в образователната сфера не пораждат нови (по-тежки) проблеми. Особено важно е това да се случва по отношение на предизвикателства, за чието решаване участват учители, родители и образователна администрация. Първа стъпка тук е ясно да се идентифицира произхода на проблема и да се осъзнае, че решаването му не може да стане само с мерки, предприети от образователните институции и администрация.
3. Да се работи в посока учителите да могат да разпознават симптомите на психично страдание възможно най-рано и да знаят към кого да реферират децата и техните родители. Учителите трябва да бъдат подкрепени, включително през квалификационни, административни и други мерки, да работят по-ефективно с родители и семейства. Тук виждаме възможност за съвместни инициативи между професионалисти в сферата на образованието, родители и експерти от различни сектори. Възможно е да се използва професионалния капацитет на социалните услуги, които извършват терапевтична работа. За целта е необходимо тази възможност да се заложи в новия Закон за социални услуги, за който предстои да се разработва нова концепция.
Конкретните предложения, изпратени към Министерството по темата, са:
1. Разработване на цялостна политика за работа с родителите във всяка детска градина и всяко училище.
2. Осигуряване на квалификация, време и пространство за пълноценно взаимодействие с родителите включително:
- Осигуряване на първоначална и поддържаща квалификация на учителите за работа с родители: умения за работа с възрастни, умения за водене на групов процес, умения за модериране и др. Следва да се търсят форми за сътрудничество между висшите училища, които подготвят педагогическите специалисти и НПО с опит в обученията.
- Осигуряване на време и заплащане на работата на класните ръководители за партниране с родителите. Във връзка с това е важно да се преразгледа функцията и ролята на класните ръководители и да бъдат разтоварени от излишни административни задачи.
- Проследяване на процеса за преминаване към едносменно обучение в съответствие с изискванията на ЗПУО и ежегодно предоставяне на информация за напредъка в това отношение от страна на общините, където този проблем продължава да стои. В училищата на двусменно обучение липсва както време, така и пространство за пълноценна работа с родителите.
3.Прилагане на работещ механизъм за координация между различните институции при работата на екипите за подкрепа и гарантиране на пълноценното включване на родителите. Включване в екипите на психолози, професионалисти от ОЗД, ДПС, МВР, ЦОП и др.
4.Кампания за разясняване и популяризиране на функцията и ролята на Обществените съвети. Организиране на форум за добри практики в работата на Обществените съвети към детските градини и училищата.
5.Преразглеждане на начина, по който Центровете за личностно развитие функционират в момента и разработване на Концепция за пилотиране на няколко Центъра за лично развитие в рамките на ОП НОИР.
Пълен текст на становището, изпратено към МОН (DOCx, 25 KB)
Снимка: stockvault.net