Национална мрежа за децата алармира: не е ясно как ще продължи да функционира Фондът за лечение на деца
Национална мрежа за децата изрази позиция във връзка с Проект на Наредба за медицинските и други услуги по чл. 82, ал. 1а и 3 от Закона за здравето и за реда и условията за тяхното одобряване, ползване и заплащане.
Изразяваме притеснения относно публикувания проект на Наредба. На първо място отбелязваме, че след приключване на общественото обсъждане на Проекта, остава само една седмица до влизането в сила на решението Фондът да бъде закрит (до 31 март, 2019 г.) и на практика можем да се окажем в ситуация на липса на нормативен акт, който да определя регулацията на работата по тази толкова значима и чувствителна за обществото ни тема – здравето на децата.
Национална мрежа за децата изрази своите притеснения относно закриването на Център „Фонд за лечение на деца“ и прехвърлянето на дейността му към Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) чрез писмо до Министерство на здравеопазването и НЗОК. В него поставихме 10 въпроса за бъдещето на Фонда и неговата работа, включително и за бъдещето на Обществения съвет, но за съжаление информация не ни бе предоставена. Като отговор получихме, че ограниченият достъп е продиктуван от оперативната подготовка на актове на министъра на здравеопазването, и че решенията все още са дискусионни.
За нас остава неясно дали предвижданите промени ще спомогнат за бързото осигуряване на достъп до медикаменти, лечение и медицински изделия, максимално облекчаване на процедурите, обективност при изготвяне на експертните становища, ясна отговорност на ангажираните лица, публичност и прозрачност на работата.
И миналата година, и сега, Национална мрежа за децата не подкрепя структурни промени да се извършват чрез проекти на бюджетни закони. Настоявахме за провеждане на обществено обсъждане на предложението Център „Фонд за лечение на деца“ да премине към НЗОК чрез специална процедура, която да гарантира участието на обществеността, и която следва принципите на откритост, прозрачност и съгласуваност между всички заинтересовани страни.
В публикувания Проект на Наредба откриваме частично отговори на поставените от нас въпроси, но сме притеснени и от липсата на яснота за: възможността за граждански контрол относно разходването на средствата и спазването на правилата единствено от гледна точка на най-добрия интерес на детето; липсата на прозрачност на процесите и гарантирането на участието на всички заинтересовани страни. За нас остават открити въпросите как ще бъде използван националният експертен ресурс в лицето на националните консултанти по детско здраве, техният професионализъм и отдаденост към здравето на децата ни.
Отново напомняме, че Конвенцията за правата на детето предвижда, че държавите – страни по Конвенцията признават правото на детето да се ползва от най-високия достижим стандарт на здравословно състояние и от здравните услуги за лечение на заболяванията и за възстановяване на неговото здраве. Държавите – страни по Конвенцията се стремят да осигурят никое дете да не бъде лишено от правото си на достъп до такива здравни услуги.
За нас водещо е гарантирането на правата на всички деца и търсим гаранции, че поради административни пречки или затруднения ние няма да загубим поредният детски живот. Ще продължим да следим, докато не видим реалните гаранции за справяне със ситуацията и гарантиране на правото на всяко дете на живот и развитие.
Пълен текст на позицията (DOCX, 416 KB)
Снимка: pixabay.com