Почти една трета (30,3%) от учениците в селските райони напускат класните стаи преждевременно. Това става ясно от мониторинга на образованието и обучението за 2017 година в България, който беше представен миналата седмица. Общият дял отпаднали ученици в страната е 13,8%, като в големите градове тази тенденция е много слабо изразена – само 2,8% от децата напускат преждевременно класните стаи.
В малките градове пък този дял достига 13,8% през 2016 година. В този контекст ще се окаже трудно да бъде постигната националната цел от 11%, заложена в стратегията „Европа 2020“, става ясно още от мониторинга. Големият брой на отпадащите от клас подрастващи всяка година се свързва със социално-икономически фактори, трудности от образователен характер и във все по-голяма степен с емигриране. В тази връзка от тази година в страната действат на терен мобилни екипи. Тяхната задача е да бъдат идентифицирани децата, които не ходят на училище, или учениците, които са изложени на риск от отпадане, и да се подобри обменът на информация между съответните институции и събирането на данни. Обсъжда се също така по-строгото обвързване на помощите за социално подпомагане с участието в образованието.
Мониторингът повтаря и извода от международното изследване PISA 2015, че и при трите изследвани предмета – четене, математика и природни науки, делът на учениците с ниски постижения остава един от най-високите в ЕС. През 2015 година слабите резултати в България са около два пъти повече спрямо средните резултати за ЕС: Макар и ниските резултати да са особено проблемни сред учениците в неравностойно положение, те са относително високи и за целия социално-икономически спектър. Това предполага, че социално-икономическият статус сам по себе си не може да обясни като цяло лошите резултати на България според PISA. Влияние върху това оказва системата на образование, свързана с учебни програми и преподаване.
Приблизително всеки трети българин между 30 и 34 години е със завършено висше. По този показател страната ни отчита напредък, като през 2013 г. е делът им е бил 29,4%, а през 2016 г. нараства до 33,8%. Като цяло броят на студентите обаче намалява в рамките на 5 академични години (2012 – 2016) с 12% и достига 250 000. Този факт отразява както демографски фактори, така и все по-честото предпочитане на българите да учат в чужбина.
Източник: monitor.bg
Снимка: freeimages.com