Над 1/3 от учениците ни споделят, че са ставали поне веднъж обект на насилие или тормоз в училище.
“Ще бягам колкото мога”, “Ще го ударя с тежката ми раница”, “Ще го ухапя”, “Ще го настъпя силно по крака, ако съм със здрави обувки”, такива предположения даваха петокласници от столичното 119-о училище “Акад. М. Арнаудов” на въпроса какво ще направят, ако някой ги нападне внезапно. Те присъстваха на първия публичен урок за безопасна училищна среда, изнесен от по-големи ученици от същото школо. Урокът е част от кампанията на МОН и УНИЦЕФ “Заедно срещу насилието в училище” в рамките на глобалната кампания на УНИЦЕФ #ENDviolence in schools.
Почти всички деца споделиха в рамките на урока за случаи на тормоз, в които са били свидетел или жертва. “Ще се обадя на учителя или директора”, “Ще звънна на телефона за насилие на деца 116 111”, “Ще се обадя на полицията”, надпреварваха се те един през друг да споделят как ще реагират, ако следващия път видят бой в училище.
“Полицията не приема обаждания от деца, защото ги възприема като шега. Но може да се оплачете на някой възрастен, или ако ви е срам, да пишете на този сайт – http://www.cybercrime.bg/bg/contacts“, обясниха им седмокласниците. А в края на часа петокласниците бяха пълни с идеи как да намалят тормоза в училище. “Да избягваме учениците, които не се държат добре с нас”, “Да не влизаме в конфликт с тях”, “Да не се ядосваме на тези, които ни обиждат”, “Да спрем видеоигрите с пистолети”, “Де не отвръщаме на удара с удар”, “Да се работи с децата, които проявяват насилие” бяха само част от коментарите им по темата.
За 2016 и 2017 г. в учебните заведения са били регистрирани над 8000 случая на тормоз и насилие, показват данни на МОН, огласени от УНИЦЕФ. При 4500 от тях става дума за физическа и вербална агресия, което прави средно по 30 инцидента дневно. През 2017 г. над 80% от българските училища са подали поне един сигнал за насилие над дете. Онлайн тормозът нараства значително през последните години, а част от случаите на онлайн тормоз се зараждат именно между съученици в училище, показват още данните. Случаите на тормоз в интернет през 2016 г. са 38% от общия брой на случаите на насилие, което е огромен скок от 25% в сравнение с 2010 г.
Над половината тийнейджъри по света са били поне веднъж обект на насилие от страна на връстници във и около училище, показват данни от проучване на УНИЦЕФ. Физическото насилие и тормозът пречат на образованието на над 150 млн. деца, на възраст 13-15 г.
Дискомфортът и отчуждението от училище, ниският успех и тормозът утвърждават рисковите поведения сред юношите, показват пък данни на друго изследване – върху здравето и поведението на децата в училищна възраст, проведено от Института за изследване на населението и човека в сътрудничество с УНИЦЕФ. Според него учениците в България са сред челните 10 от общо 43 изследвани страни, засегнати от проблема „училищен тормоз“. Над 1/3 от всички ученици споделят, че са ставали поне веднъж обект на насилие или тормоз в училище, на физическа и вербална агресия, в рамките на една година.
Източник: segabg.com
Снимка: pixabay.com