Министерството на образованието и науката ще стартира национална програма, с която да бъдат обхванати добрите иновации в училищата. Тя ще започне през 2019-а с бюджет от 1,5 млн. лв. Това заяви образователният министър Красимир Вълчев по време на първия национален форум за иновации, в който взеха участие над 600 представители на училищата, регионалните управления на образованието, висшите училища, бизнеса и родителските организации.
„Ще предложим национална програма за насърчаване на иновациите, но тя ще бъде отворена за всички училища. Тази програма ще финансира създаването на партньорски мрежи за иновации, обмен на практики в тази област, посещения на училища както между иновативни и други, така и между различни иновативни училища с цел разпространяване на добрите практики”, обясни Вълчев.
От МОН ще използват за модел програмата за мобилност „Еразъм”. Според образователния министър всички училища и детски градини трябва да бъдат насърчавани да правят иновации. Вълчев изброи още няколко стъпки за тази цел, засягащи увеличение на бюджета за средствата за развитие на съвременни образователни ресурси, нормативни промени и създаването на национална електронна платформа за споделяне на иновации.
По време на форума бяха представени данни от мониторинга на първата година на иновативните училища, разпределени в 92 общини. Областта, която може да се похвали с най-голям брой учебни заведения, които са въвели нови начини и методи на преподаване, е София-град. След нея се нареждат Видин, София-област и Бургас. Профилираните гимназии пък са заели първо място сред училищата със статут „иновативни”, а сред тях се нареждат средните. Сред най-често срещаните категории са развитие на компетентности, нови технологии, интерактивно обучение. Като любопитна тенденция бе изтъкнато, че дигиталните средства и виртуална реалност доминират над библиотеки, музеи и лаборатории. Сред най-характерните групи категории при описанието на иновациите пък били екипна работа, игрови подход, грамотност, физика и химия, виртуална реалност, култура и други.
В иновативните училища учениците са постигнали и по-добри резултатите след 7-и и 12-и клас. „Изчезналите деца”- тези, които са били на изпит след седми клас, но не и след 12-и, също били по-малко при иновативните.
Някои училища в страната залагат на новите технологии. „Образователната платформа като Moddle е бъдещето на образованието”, заяви Мария Атанасова от Първо ОУ в Търговище, където използват различни интерактивни ресурси, сред които са кръстословици, тестове. „Нашата иновация е свързана с компютърно базирани тестове. Ние плануваме програмата да продължи от 1-и до 12-и клас. Накрая ще завършим с дистанционна платформа за обучение Moddle”, обясни Адем Зейнев от СОУ „Васил Левски”.
Иновациите в училищата да се превърнат в стандарт
Иновативно училище е статут, което дадено училище придобива. Това е следствие на промените, които бяха приети в новия Закон за предучилищно и училищно образование.В него една от главите се нарича „Иновативни училища” и затова Министерството на образованието и науката беше длъжно да създаде процедура, през която някои училища да пожелаят да се сдобият с този статут.
Иновативните училища могат да имат по-различни програми, методи на преподаване. Това ги мотивира да избягат от по-силния контрол от страна на регионалните инспекторати. Те могат да прилагат нови методи, без да се страхуват, че могат да бъдат санкционирани, тъй като са преминали през одобрение. Често иновациите са неща, които училищата са правили и преди това, но сега могат да легализират тази своя дейност.
Този статут им дава възможност да увеличат броя на учебните седмици, да заложат по-голям брой часове, учебната програма да включва различни дейности. По-голямата част от иновациите касаят нови методи на преподаване.
Повечето училища, въвеждайки нови методи на преподаване, основно се базират на използването на новите технологии – облачните или системи за управление на учебния процес. Повече от половината училища, които аз проверявах, използват модерните технологии и превръщат учениците или учителите в автори на дигитално съдържание.
В немската гимназия в Монтана например изучаваха театъра през езика. Те правят театър на немски, дискутират. Това им дава възможност да устроят учебното пространство по нов начин – имат декори, пространство е по-различно.
С изкуство се занимава и Частното училище по изкуства и занаяти „Димитър Екимов” в село Русаля. Велико Търново. Там работят художници, които събират деца с тежки истории, които обаче имат заложби. Те не бяха излизали от оборите, но бяха започнали да ги превръщат в творци. Този начин на общуване с тях ги е променил, те се гушкаха, рисуваха, говореха. Тези иновации дават енергия, поддържат хората. Едно от нещата, които се прави за реорганизацията на класната стая, е скъсяването на дистанцията между учителя и ученика с елиминирането на катедрата. Другото е обръщането на класната стая, така че технологиите да бъдат по-лесно разположени в нея.
Източник: в. Политика
Снимка: pixabay.com