Българските младежи са първенци на Балканите по използване на свободното си време за почивка и са на последно място по използване на свободното време за самоусъвършенстване.
Това показва социологическо проучване на “Галъп интернешънъл”, поръчано от фондация “Фридрих Еберт”. В България изследването е направено сред 1016 младежи на възраст между 14 и 29 години.
83% от българите на възраст между 14 и 29 години казват, че използват свободното си време, най-вече за да си почиват, 44% – за социализация, 36% от младите се занимават със спорт през свободното си време, а само 5% отделят част от свободното си време за дейности, свързани с личностно развитие. Запитаните са дали повече от един отговор, затова и процентите надхвърлят сто.
За сравнение, Македония също показва 83% дял на ползващите свободното си време за релакс, но е и първенец по дял на отговорите в категорията “личностно развитие” – 17%. Делът на този тип отговори е двуцифрено число (между 12% и 17%) във всички страни, произлизащи от бивша Югославия с изключение на Косово (7%). В Румъния този дял е 15%. Албания пък има дял колкото България – 5%. Така Косово, България и Албания показват най-ниските нива.
Най-много време за спорт се отделя в Словения (цели 57% от отговорите съдържат и спортни дейности), Черна гора (49%), Сърбия (47%) и т.н. На другия полюс е Косово – само 28% от младите там казват, че ползват свободното си време за спорт. България е с 36%.
Различните форми на социализация се проявяват в сходни със спорта дялове. Македония тук е на първо място – в 54% от отговорите социалното общуване фигурира като предпочитана в свободното време дейност. На другия полюс е Хърватия – с 29%. България е с 44%.
Социолозите коментират, че върху степента на въвлеченост на младите в перспективни и структурирани употреби на свободното време основно влияние оказва индивидуалната семейна среда.
Основна част от свободното време на младите на Балканите е отредена за интернет. 86% от младежите на Балканите казват, че използват често интернет за престой в социални мрежи, а 84% казват, че често го ползват в програми за комуникация с приятели и семейство.
Малко повече от половината от младежите в нашия регион (56%) използват често интернет за училище, работа или образование. Други основни дейности в онлайн пространството на младите са свалянето и слушането на музика, споделянето на снимки и видео и гледането на филми. Най-малко време онлайн (10%) се отделя за изразяване на мнения, а също толкова ниски ниски – главно заради възрастта – са дяловете на отговорите онлайн пазаруване или банкиране.
Сред младите в България картината е близка до общата за Балканите, но с по-ниско от средното за региона ползване на интернет за училище, работа или образование (46% у нас твърдят, че често ползват интернет за такива дейности, при 56% средно за региона).
Източник: news.bg
Снимка: freeimages.com