Министерският съвет одобри механизъм за взаимодействие между институциите, който цели обхвата на всички деца в училище и преодоляването на ширещата се неграмотност. Това обяви премиерът Бойко Борисов във вторник.
Мерките включват формирането на специални екипи, които ще издирват и пращат децата в училище, индивидуална подкрепа според конкретните нужди на децата и техните семейства, мотивация за учителите, работещи в проблемни общности, а при нужда – санкции и лишаване от помощи на хора, които не пускат децата си на училище. С проблема ще бъде ангажирано дори МВР, съобщиха управляващите.
Механизмът предвижда също така правила за обмен на информация при издирване на детето. Ако то не бъде открито на постоянен адрес, ще се търси на настоящ, ако не бъде открито на настоящ, ще се търси на цялата територия на страната. Така ще бъде и по отношение на медицинските бележки и семейните помощи за деца.
Ако се налага, родителите ще бъдат принудени да заведат децата си в училище. „Ще използваме всичките си ресурси. Това е най-важното нещо – това е „магистрала в знанието”, защото само така можем да постигнем по-висока производителност на труда”, заяви премиерът. Той напомни, че образованието е приоритет на правителството.
Вицепремиерът с ресор образование Томислав Дончев декларира, че цялата държавна мощ ще бъде насочена срещу отпадането на децата от училище. Той съобщи, че над 5 на сто от българчетата, една четвърт от ромчетата и над 10% от децата от турски произход не са обхванати от образователната система: „Те стават непригодни за пазара на труда, клиенти на социалната система и с някои от тях се налага да работи МВР.” Дончев допълни, че това няма как да е проблем единствено на образователните институции и затова е необходимо да се мобилизира цялата държава.
Министърът на образованието Красимир Вълчев съобщи, че във всяко населено място ще бъдат създадени екипи с представители на различни институции. Те ще трябва да идентифицират учениците, които са отпаднали, които са в риск от отпадане или които подлежат на реинтеграция, и да положат комплекс от мерки за тяхното вкарване в образователната система. Екипите започват работа от лятото и резултатите от работата им се очаква да станат ясни през септември – в началото на новата учебна година.
Разработването и прилагането на гъвкав и работещ координационен механизъм с ясни роли и отговорности на различните заинтересовани страни по обхващане, задържане и реинтеграция в училище на децата и учениците, е застъпнически приоритет на Национална мрежа за децата от няколко години. Тази препоръка беше отправена от Мрежа за децата в миналогодишното и тазгодишното издание на годишния доклад на НМД “Бележник: Какъв е средния успех на държавата в грижите за децата?” Нашите очаквания са мерките, предприети от правителството и новосъздадения междуинституционален механизъм да потърсят баланса между подкрепата към децата и техните семейства, а не да има превес на санкциите.
Източник: Капитал Дейли