Какво е филантропия и какво е „отровна“ благотворителност. Как се прави личен бюджет и как от него да се заделят средства за дарения. Как работи една неправителствена организация и как всеки гражданин може да се включи в доброволчески инициативи.
На тези въпроси и на още много други отговаря обучителната система „Научи се да даряваш“ (Learning to give), която от тази учебна година успешно се прилага и в 10 български училища. Системата е преведена и адаптирана за българските условия от Българския дарителски форум, а през лятото организацията е обучила първите 13 учители, кандидатствали за участие в пилотната за страната ни програма.
Системата е разработена от филантропи и граждански организации от САЩ и други държави. Тя е отворена и на разположение на всички учители, които търсят идеи за обогатяване на учениците си по темите за дарителството и гражданското участие вече и на специален сайт на български език. Освен за филантропията там има планове на уроци и за опазването на околната среда, за финансова култура, изкуството, борбата с бедността и равенството в обществото. Всички уроци по всички теми са приспособени за всички класове от първи до дванадесети с подходящ език и примери.
Програмата е адаптирана както с помощта на представители на неправителствения сектор, така и на учители и училищни директори, разказа за „Дневник“ програмният мениджър на „Научи се да даряваш“ Хермина Емирян. Във всички теми има и по едно послание за дарителството и ползите от филантропията, и това, че дарителството не е свързано само с пари, а с време и мисъл за общността. Накрая на годината класовете, които участват в обучението, имат за задача и да създадат и реализират своя кауза.
В първата година от програмата са се включили 13 учители, като конкурсът е бил за учители, не за цели училища, защото от БДФ вярват, че личността е водеща при обучението на деца. Трима от учителите са от столичното 104 ОУ „Захари Стоянов“, има по един и в още четири училища в София, както и по един в Бургас, Сливен, Попово, Златица и Смядово. Успехът на системата обаче вече е спечелил последователи сред колегите на първите 13 и все повече учители се допитват до платформата, коментира Емирян.
Програмата е в рамките на 30 учебни часа, най-лесно в часа на класа, и учителите имат абсолютна свобода за това кога и в какъв ред да преподадат уроците по дарителство. Препоръчително е в тези часове да гостуват професионалисти от различни сфери.
От дарителския форум съдействат както могат – с идеи и контакти за гост-лектори, само че амбицията е програмата да се разраства и без тяхна помощ. Учителите вече са открили, че и сами могат да се справят с намирането на най-различни професионалисти, стига да се обърнат към родителите. „Сякаш досега не са си давали сметка какъв ресурс имат в лицето на родителския актив. Въпрос на мобилизиране е“, казва програмният мениджър.
„Дневник“ гостува в часа на шестокласници в столичното 104 ОУ на един от специалните уроци по програмата „Научи се да даряваш“. Банкери показаха на децата как да планират разходите си за месеца и как, ако заделят съвсем малка част за спестявания, инвестиции и дарителство, могат да тръгнат по стъпките на успелите.
Класната ръководителка на 6 „Г“ Екатерина Досева е един от тримата учители в 104 ОУ, посетили обучението на БДФ и прилагащи системата „Научи се да даряваш“. Казва, че нейният клас отдавна е активен в доброволчеството и благотворителността и решила, че това ще им е полезно, за да разширят кръгозора си и да продължат да се развиват в тази посока.
„Определено децата стават по-креативни, мислят по-мащабно за нещата, по-отворени и толерантни са към различните“, коментира госпожа Досева и дава пример как, когато били на екскурзия в манастир до Кърджали, децата настояли да направят дарение. На гости в часа на класа са били хора от Съвета на жените бежанки в България, за да разкажат как се прави благотворителност, а по програма остава да си намерят и една популярна личност да им сподели как известните се наемат с каузи и кампании.
„Аз страшно си харесвам професията, от 25 години съм учител. Смятам, че на децата трябва да им е интересно в училище. Трябва наистина да учат нещо, не само да заучават сухата материя, а да има нещо по-различно, което да им харесва. Защото иначе ги губим. Те имат толкова информация, толкова са залети, но им е каша в главата, трябва някак си да ги насочваме и всяка една такава инициатива е добре дошла“, отговаря госпожа Досева, като я питаме защо се е включила в проекта „Научи се да даряваш“. Препоръчва програмата и на всички нейни колеги, които споделят убежденията й.
Източник: dnevnik.bg
Снимка: freeimages.com