Трима специалисти от Дневния център „Карин дом” във Варна са част от втората инициатива „Логопед с добро сърце”. Кампанията е по повод Европейския ден на логопедичната терапия и професионален празник на логопедите – 6 март. Тя е полезна за всички деца, които имат необходимост от професионална помощ за езиково-говорното си развитие, както и за промяна в комуникативните умения и за добър изказ. Консултациите са безплатни. Продължават до 10 март и в сайта kauza.logopedia.bg могат да бъдат намерени координатите на доброволците от Варна. Анета Морфова и Светлана Ангелова от Карин дом са доброволци в инициатива „Логопед с добро сърце”.
Навреме ли родителите обръщат внимание на говорните проблеми на децата си?
– Обикновено родителите се обръщат към нас, когато детето стане на около 3-годишна възраст и все още не говори. Но напоследък вече ни търсят и по-рано. Хубаво е, че и педиатрите вече започнаха да ги насочват за консултация. И всъщност, когато отидем на консултация за това, че детето все още не говори, много често установяваме, че то има проблеми с храненето. И нашата работа започва още от там – започваме да работим за хранене, за пиене, за подобряване на комуникативните умения и след това вече за говорене.
Кои са най-често срещаните проблеми при малките деца, с които от родителите се обръщат към вас?
– Най-често за това, че децата им все още не говорят, или че не разбират какво им казват или че не реагират на името си, че не общуват с другите деца… Това са първите сигнали, които родителят усеща. Тогава той търси помощ. За съжаление най-често първо се обръщат за информация в интернет. Всъщност ние искаме да провокираме именно това – когато имат такива нужди, да потърсят специалист, за да може той да им окаже подкрепа и всичко да е в полза на детето. Специалистът може да прецени от какво се нуждае детето и съответно да даде насоки на родителя – дали да търси професионална помощ или какво може да направи у дома.
Работите ли и с родителите?
– Да. Работим най-вече с родителите. И в център „Карин дом” и в услугата „Ранна интервенция” работата е насочена предимно към родителя, защото децата имитират своите родители и те по-скоро се учат, гледайки какво правят техните родители, а не е най-важно да чуят какво точно им казват. Аз много често давам пример с една майка. Когато отидохме на домашна визита, у тях имаше много играчки, но детето не играеше с тях. То всъщност само вадеше играчки от един шкаф и ги носеше в мивката, и след това пак ги слагаше в шкафа. Всъщност, когато попитах мама: тя играе ли със своето дете, тя ми обясни, че няма време много да играят, защото по цял ден чисти и готви. Всъщност детето имитираше майка си и, когато тя започна да играе с него целенасочено, да обяснява названията на предметите, тогава и детето се научи, че тези петна около него са някакви предмети, които си имат наименования и започна да ги назовава. Дори скоро ги видях – детето вече е в трети клас, знае 3 езика и се развива много добре.
Значи въпросът е да се реагира навреме?
– Навреме да се започне подкрепата на децата и на родителите, защото работата ни винаги e в тандем с родителя, за да може той да подкрепя детето си и в семейната обстановка, а не само тук по време на терапевтичната работа с логопеда.
Предполагам не връщате хора, които ви потърсят за помощ?
– Винаги ще отделим време за родителите, които имат нужда. Те могат да ни потърсят за консултации дори и след като изтече тази седмица на безплатни консултации.
Консултациите се провеждат в „Карин дом” по време на тази кампания?
– Да, в центъра „Карин дом” организираме всички консултации. До този момент са ни потърсили повече от 20 родители, което е много повече отколкото, да кажем, последната половин година. Това е хубаво – че те откриват нуждата именно чрез такива кампании, такива каузи и се престрашават да потърсят нашата помощ и съдействие.
Какво бихте посъветвали родителите?
– Да общуват повече с децата си, да общуват така, че детето да разбира, че речта е насочена към него. Да осъществяват също очен контакт с детето си, защото повечето родители си мислят, че, ако просто си говорят помежду си или телевизорът е пуснат, това пак е говорене на детето. Но е важно общуването – детето да отвръща на родителя. Тук говоря още за бебешката възраст, когато детето започне да гука. А когато след това то започне да произнася целенасочено думи, родителят трябва да добавя нови думи, да съставя изречения, да обогатява речника на детето с думи, с действия, с определения. Важното е също родителят винаги да бъде позитивен и да стимулира детето, тоест то да се чувства успяло.
Репортаж по темата можете да чуете в звуковия файл на сайта на БНР.
Източник: БНР