„Родителите – конфликтите – агресията и закрилата на децата“ беше темата на кръгла маса в Народното събрание на 24 октомври, организирана от Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта и Държавната агенция за закрила на детето. Това е вторият форум през 2017 г. в Народното събрание, на който се обсъдиха въпроси, свързани с подкрепа на системата за закрила на децата.
На кръглата маса бяха поканени депутати, представители на държавни институции, на Националния съвет за закрила на детето и на неправителствени организации, сред които Национална мрежа за децата. В срещата участва и Йоана Захариева от Съвета на децата.
Бяха представени две интересни и ценни презентации:
Презентацията от психолога Иван Игов – “Насилието между деца – проблеми и решения” акцентира върху незабавната необходимост от промяна в учебната среда и превръщането й в подкрепяща – премахване на двусменния режим, намаляване броя ученици в едно училище до не повече от 500-600 за избягване на анонимността, близки възрастови групи, освобождаване на времето след обяд за извънкласни творчески и спортни занимания, намаляване на натоварването на учебните програми – физически чрез раниците, и психологически – с избягване на абстрактни понятия, които децата започват да схващат едва в 5 клас.
Втората интересна презентация беше на д-р Методи Коралов от НБУ – “Кибертормозът – същност, причини, следствия, справяне” – кибертормозът е продължение на реалния тормоз, но за разлика от него, не може да бъде избегнат по никакъв начин, защото дори и жертвата да спре да използва компютър, обидите продължават да текат във виртуалното пространство. По статистика между 40 и 50 деца годишно правят успешни опити за самоубийство в следствие на различни форми на тормоз. Жертвата и агресорът имат много сходни съдби, когато пораснат – не могат да се задържат и да бъдат успешни в работата си, имат нездрави социални връзки, не могат да създадат успешно семейство и т.н. Справянето трябва да минава през подкрепа от всички страни, не може да се очаква жертвата сама да се справи и да се научи да бъде силна и да устоява. Затова родителите, учителите, съучениците – всички наблюдатели трябва да бъдат въвлечени.
От Комисията неколкократно апелираха към включване на експерти от НПО в подобряване на процесите и развитие на механизмите за противодействие, превенция и справяне с агресията и тормоза. Всички парламентарни групи са единодушни и ще подкрепят необходимите законодателни промени, когато те бъдат изработени (със срок януари 2018), тъй като справянето с училищната агресия е приоритет. Ще се създаде и нова междуведомствена работна група.
От НПО се изказаха различни експерти с мнения за необходимостта от увеличаване броя на психолозите и изясняване на функциите им, за взаимодействие между институциите при случаи на агресия, за подкрепа на семействата и по-строги санкции при нарушаване на закона, както и за намиране на ефективни опити за справяне в самата общност – когато няма психолог или неговата работа в училището е неефективна, да се използват доверени лица на децата – учители-ментори, родители, които да бъдат обучени да разпознават признаците на тормоз и да реагират преди да се е стигнало до физическо и психическо насилие. Не на последно място се подчерта необходимостта да се повиши квалификацията на учителите и познанията им по въпроса, но не само с отделни курсове, а с промяна на програмите в педагогическите факултети.
Снимка: freeimages.com