Криза с преподавателите за деца със специални образователни потребности. От Асоциацията на ресурсните учители настояват за спешни мерки на просветното министерство. Според тях масово у нас се назначават преподаватели без необходимото образование. А заради недостига на кадри специалистите са свръхнатоварени.
Мария, на 5 години, с диагноза – Синдром на Даун. Посещава масова детска градина. За да се социализира Мария по-лесно, на помощ идва ресурсният учител. “На нашите слънца им трябва малко повече, за да могат да бъдат по-дисциплинирани. На тях им е необходим човек, който да им подпомогне работата”, обяснява Надя Мирчева, майка на дете със Синдром на Даун. За да се социализира Мария по-лесно на помощ идва ресурсният учител. “Тази ресурсна учителка, която е в момента, ми каза, че може да работи с моето дете между 30 минути и 1 час на седмица, което е крайно недостатъчно”, допълва Надя Мирчева. За момента родителите на Мария са принудени да търсят допълнителна помощ. Тя обаче струва пари. Същият учител посещава няколко детски градини и училища и работи с повече от посоченият в наредбата на образователното министерство лимит от 12 деца. Според Асоциацията на ресурсните учители това е масова практика в страната.
Последните данни показват, че броят на децата със специални образователни потребности у нас е около 17 000. А броят на учителите, способни да работят с тях – 1300. Това принуждава много директори да наемат учители без нужната диплома – по специална педагогика, логопедия или психология – твърдят от асоциацията. А това поставя под въпрос бъдещето на тези деца.
Ана Иванова притежава диплома за специален педагог. През последните 10 години работи в сферата на приобщаването на деца. “От моята позиция ми е трудно да си представя как някой, който никога не е работил и не е срещал дете с аутизъм, например, как би могъл да се справи с предизвикателствата, които може да срещне с това дете”, казва Ана Иванова.
Източник: nova.bg
Снимка: freeimages.com