Конференцията „Как да преподаваме медийна грамотност в училище – методи и практики“, която се проведе на 10 ноември в гр. София, предостави възможност на над 80 учители от цялата страна да се запознаят с изпробвани в практиката методики за обучение по медийна грамотност на ученици от 1 до 12 клас. Първата по рода си конференция беше организирана съвместно от Коалицията за медийна грамотност в образованието и Центъра за безопасен интернет с подкрепата на Фондация за свободата „Фридрих Науман“ и Българско-американската комисия за образователен обмен “Фулбрайт”.
Комисарят по въпросите на цифровата икономика и цифровото общество в ЕК Мария Габриел се включи с видео обръщение, в което представи стратегията на Европейската комисия в тази важна област. Какви са идеите на Министерството на образованието и науката (МОН) за развиване на критичното мислене и дигиталните умения разказа инж. Таня Михайлова, заместник министър в МОН.
Няколко организации, които участват в Коалицията за медийна грамотност, показаха в презентации и после на практика, как работят техните методи за преподаване на дигитално-медийна грамотност.
Центърът за безопасен интерент, в лицето на Фондация „Приложни изследвания и комуникации“ и Асоциация „Родители“, демонстрира методика за ранно развитие на дигитално-медийна грамотност в начален курс на образованието (1-4 клас) на базата на задължителното учебно съдържание. Обучение по медийна грамотност (8-12 клас) беше представено през съвместния проект на Българско-американската комисия за образователен обмен “Фулбрайт”и Асоциацията на европейските журналисти-България. Асоциация „Родители“ показа на учителите как работи методика за развиване на дигитално-медийна грамотност в 5-12 клас.
Евелина Павлова, учредител на Фондация “Гласът на децата”, разказа как може да се развива медийната грамотност на младите хора през практиката на Мрежата от училищни медии Teenstation.
Медийна грамотност за тийнейджъри в пет стъпки представи Центърът за творческо обучение.
За да могат да се включат в работата на конференцията, учителите от училищата в страната получиха подкрепа за пътни разходи и престой от организаторите. След конференцията ще бъде изготвен доклад с препоръки към МОН, изготвени от участниците, за това какво е нужно на училищата и педагозите, за да могат да развиват дигитално-медийната грамотност на учениците.
През учебната 2018/2019 г. за първи път МОН предвиди часове по медийна грамотност в училищата. В същото време голяма част от учителите нямат необходимата подготовка и яснота как да преподават медийна грамотност.
Според Коалицията за медийна грамотност в образованието, включването на новите часове е положителна стъпка, но трябва да бъде съпътствано с подходяща подготовка на учителите. По повод часовете по медийна грамотност Коалицията излезе с позиция още в края на август 2018 г., в която изтъкна, че въвеждането на елементите на дигитално-медийна грамотност трябва да бъде по всички предмети, а не в определен ограничен брой часове като отделна дисциплина. В същото време учителите трябва да бъдат подкрепени да придобият знанията и уменията, които ще ги направят по-ефективни в предаването на тези знания на учениците, настояха членовете на коалицията.
Липсата на методика за обучение по медийна грамотност накара членовете на коалицията да обединят експертизата си и да подкрепят процеса по въвеждане на часове по медийна грамотност в училищата. Няколко от организациите, включени в коалицията, имат вече разработени и утвърдени методики или са в процес на разработване на такива по текущи проекти. Общо те успяват да покрият всички класове от 1. до 12. клас.
Източник: gramoten.li