Четири училищни проекта бяха отличени в конкурса на Национална мрежа за децата „Промяната – това сме ние!“ стана ясно на провелата се на 10 и 11 май едноименна конференция в София.
В конкурса различни ученически обединения (ученически парламент, училищен вестник, клубове по интереси и пр.) имаха възможност да набележат проблем от заобикалящата ги училищна среда и да изготвят проект за неговото разрешаване.
Отличените проекти предвиждат създаването на:
- барабанен състав за приобщаването на всички ученици в ОУ „П. Р. Славейков“, гр. Бургас;
- интерактивна площадка за безопасност на движението, на която по-големите ученици да обучават по-малките представители на своето училище в СУ „Христо Ботев“, гр. Кубрат;
- освежаване на училищните коридори чрез създаването на кътове за неформална комуникация и изрисуване на стените в СОУ „Васил Левски“, гр. Вълчи дол;
- превръщане на училищната библиотека в “тайна градина“, в която освен книги учениците да имат достъп до много други игри, знания и забавления в Трето основно училище “Братя Миалдинови”, гр. Гоце Делчев.
Реализацията на всеки от проектите ще бъде финансово подпомогната от Национална мрежа за децата с по 600 лв.
Двудневната конференция „Промяната – това сме ние!“ е част от проекта „Училището като център в общността“. Нейното трето издание събра в София ученици и преподаватели от десет от включилите се в едноименния конкурс близо двадесет училища. Целта на събитието беше да промотира ученическо лидерство и самоуправление, както и създаването на условия за реално детско и младежко участие в училищата, включени в проекта.
По време на конференцията стана ясно още, че много от проблемите, с които децата в България се сблъскват, са създадени от държава, учители, родители. Учениците обаче показаха, че осъзнават своята роля в разрешаването на тези трудности и не очакват „Промяната“ да е нещо, което ще дойде отгоре или пък им се полага по право, а е процес, в който те имат активна роля.
Чрез интерактивни игри бяха търсени отговори на въпросите: кои са симптомите и кои са корените на наблюдаваните от учениците проблеми, как да адресираме корените на даден проблем и как нашите идеи да имат най-голям ефект, по-какъв начин трябва да работим и кои са най-важните умения за справяне с проблеми в нашите училищни общности. Групите се запознаха с различни добри примери за доброволчески инициативи от други български училища и за това как могат да създадат доброволчески клуб в своето училище, който реално да има положителен ефект върху местната общност.
Учениците научиха повече за детското и младежкото участие и различните му разновидности чрез дискусията „Каква е разликата между това да участваме в училищен концерт и да организираме такъв?“, както и за различните инструменти, улесняващи организирането на събития и привличането на съмишленици.
Накрая, чрез игри и забавни занимания лекторите от Национална мрежа за децата разгърнаха идеите за ползите от екипната работа, за положителните послания и практиките понякога да слагаме етикети на самите себе си и на хората около нас, което пречи на пълноценното общуване и създава бариери.
Децата разказаха в своята обратна връзка от събитието, че са най-доволни от възможността да споделят идеи със свои връстници за разрешаването на сходни проблеми, както и от възможността да погледнат под различен ъгъл на създадените от тях проекти и да помислят за начини за по-добро приложение на идеите си. Един от важните изводи, които младите хора направиха, е, че трябва да работим заедно, за да постигнем положителна промяна и да привличаме съмишленици в и извън училището.