Национална мрежа за децата и рекламна агенция Реформа спечелиха бронзова награда за видеото със социален експеримент, част от кампанията „За по-човечно детско правосъдие“, на най-големия и престижен рекламен фестивал ФАРА. Тази година в конкурса се включиха 28 рекламни агенции с 322 заявки, съобщиха организаторите.
Освен бронзовата награда, няколко други елементи от кампанията бяха селектирани като финалисти – събитието, откриващо кампанията, нетрадиционният плакат с откъсване и плакат зад решетки, които също бяха забелязани от журито.
Кампанията „За по-човечно детско правосъдие“ бе стартирана от Национална мрежа за децата в партньорство с комуникационна агенция Реформа в края на януари 2018 г. Тя настоява за реформа в системата на детското правосъдие и промяна на Закона за борба срещу противообществените прояви на малолетни и непълнолетни. Вече близо 10 години Национална мрежа за децата настоява за реформа в детското правосъдие и приемане на нов закон, който да замени сегадействащия 60-годишен закон. Кампанията апелира за закриване на интернатите, осигуряване на справедлив процес, достъпна и качествена правна помощ за деца, специализация на професионалистите, работещи с тях – полицаи, следователи, съдии, прокурори, социални работници. Необходими са нови услуги и мерки, алтернативни на лишаването от свобода – програми и услуги за превенция, подкрепа и реинтеграция на децата и младите хора. Защото много често, децата, които пристъпват закона, са деца жертви, живеещи в крайна бедност, без родители или със самотен родител и тяхното поведение обикновено е вик за помощ.
В рамките на кампанията беше разпространено видео – социален експеримент, което се допитва до родители как те реагират, ако детето им направи нещо нередно, а след това показва как държавата наказва децата с проблемно поведение. Именно това видео, което достигна в социалните медии до над 95 000 души, бе оценено с награда на фестивала ФАРА.
Кампанията “За по-човечно детско правосъдие” бе представена по време на специални събития в седем града в страната. На тях родителите и децата им имаха възможност да играят на играта „Не ме съди, човече!“, да получат информационни материали и бонбони „Сдъвкано детство“. Кампанията бе подкрепена с външна реклама – билборди, спирки на градския транспорт, нетрадиционни плакати. Уеб банери насочваха към новосъздадения уеб сайт www.endviolence.nmd.bg, на който деца, родители и професионалисти, работещи с деца, могат да намерят подходящи услуги в цялата страна, контакти на специалисти и ресурси, които могат да им помогнат.
В рамките на проекта, част от който е и кампанията, бяха изградени четири Центъра за права на децата, където родителите на деца с проблемно поведение могат да потърсят помощ за преодоляване на проблемите и подкрепа от експерти – психолози, юристи, социални работници.
Вижте краткото видео, изработено от агенция Реформа, представящо кампанията за ФАРА