По повод Международния ден на незрящите хора – 13 ноември, във Враца се проведе регионален форум „Книгата е моята светлина” – споделено от опита. Форумът беше организиран от Регионален център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование – Враца. Участие в събитието взеха преподаватели от Факултета по науки за образованието и изкуствата към СУ „Св. Климент Охридски”, експерт от МОН, представители от регионалните центрове в страната, представители на неправителствени организации, както и на образователни и социални институции.
На форума бяха представени успешни модели и практики за работа с деца и ученици с нарушено зрение. Бяха представени и помощни средства за обучението и бита.
По време на събитието незрящ ресурсен учител направи презентация, чиято цел бе да запознае обществото за живота на хората с нарушено зрение – за техните ежедневни дейности, общуване и придвижване. По – подробно можете да се запознаете с информацията от презентацията в следващите редове:
Какво искат зрително затруднените да научат другите за тях?
Предложи помощ
Бих предпочел да ме питаш дали имам нужда от помощ или не.
Не се сърди ако ти откажа.
Аз съм нормален човек, просто не мога да виждам.
Познай кой съм
Моля те, представи се, когато ме срещнеш!
В началото не мога да те позная по гласа.
При общуване
Ако искаш да говориш с мен, докосни рамото ми.
Обърни се към мен по име.
Общуване
Моля, ако с теб има други хора, представи ми ги.
Моля, предупреждавай кога тръгваш.
Кажи ми, да знам кой е в стаята с мен.
При придвижване
По-лесно е да вървя с теб, отколкото да използвам белия бастун.
Нека те държа за лакътя и да ти кажа как предпочитам да ме водиш.
Ти винаги трябва да си с една стъпка напред, за да те следвам лесно.
Не забравяй, че твоето тяло е моят щит в тази ситуация.
При предвижване
Не забравяй да ме предупреждаваш дали ще се качвам нагоре по стълбите / тротоара или ще слизам надолу.
Когато доближим врата, моля да споменеш как се отваря (навътре или навън, наляво или надясно).
Ако искам да се кача на автобус
Не се опитвай да ме повдигнеш, за да се кача.
Помогни ми да намеря първото стъпало с бастуна.
Покажи ми от коя страна се намира дръжката.
По време на хранене
Помагай ми дискретно като ми казваш къде се намира храната в моята чиния по часовниковата стрелка.
Моля, предложи да прочетеш менюто, включително и цените.
При напътствие
Увери се, че даваш ясни инструкции:
Използвай точни насочващи указания, като отпред-отзад и ляво-дясно.
Моля не посочвай с ръка и не обяснявай ей там, или тук.
Твоят жест нищо няма да ми говори.
При разговор
Използвай обичайния си тон, както говориш с всеки друг човек.
Бъди себе си. Успокой се и говори директно на мен с нормален тон на гласа.
Няма думи табу
Думи, като виж и погледни, аз също ги използвам.
Да видя означава да почувствам, да разбера, да докосна.
Чувствай се свободен да говориш за визуални развлечения, като спорт, телевизия и филми. Незрящите имат същите интереси като всички други хора.
Развлечения и хоби
Както всеки друг, аз имам предпочитания в различни аспекти на живота.
Харесвам театър, кино, екскурзии, партита и разговори.
Свръхпротектиране
Вероятно ти си мислиш, че:
трябва да ме защитаваш,
да взимаш всички предпазни мерки,
да бъдеш моя ангел-пазител,
Аз съм като всеки виждащ човек, автономен и независим.
Не желая твоето съжаление;
Искам твоето приятелство!
Не питай придружителя ми за нещо, което засяга мен.
Аз не съм непълнолетен.
Когато съм с куче-водач
Не го гали
Не му говори, докато то работи.
Може да го разконцентрираш.
В заключение
Както виждаш, лесно е.
Когато срещнеш незрящ или слабовиждащ, бъди себе си.
Аз също ще ти помогна да премахнем бариерата!