На 14 и 16 март 2017 г. представители на екипа на Център за приобщаващо образование посетиха практически занятия на учениците от шести клас в СУ “Георги Бенковски” в гр. Тетевен и СУ “Христо Смирненски” в гр.Брезово, провеждащи се в рамките на програма „С поглед в бъдещето-училището има смисъл“.
В Тетевен децата бяха запознати с професията „екскурзовод“, неговите основни дейности и отговорности, както и бяха обсъдени ключови исторически моменти, свързани с живота на училището. На децата беше изключително интересно да се запознаят също с летописната книга на тяхното училище, която се разписва от 1914 г. и включва информация за неговия екип и важни факти от изминалите учебни години.
В Брезово бяха проведени паралелно практики в четири направления: туризъм, пух, пчеларство и горско-стопанство.
Групата по туризъм се събра в местния информационен център. Професионалистите Иван Муевски и Радню Шопов запознаха шестокласниците с работата с компас и карта. След оживена дискусия децата постигнаха консенсус относно страната, от която изгрява слънцето в Брезово, което им помогна след това по карта да намерят няколко зададени точки в града си. В следващите занятия им предстои да се научат да разпъват палатки, след което ще се отправят към планината, където ще обновяват туристическата маркировка.
Общо 5 шестокласника посетиха занятието с бизнес-партньорите от Down Creators. След края на редовните учебни часове групата отпътува до фабриката за преработка и дистрибуция на пух, където прекара два вълнуващи часа в лабораторията заедно с Андрей Каменов – ментор на учениците – и още двама представители на нейния екип. Любопитството и ентусиазма на децата бяха възнаградени, тъй като имаха възможност през цялото време сами да направт лабораторно изследване. След като бяха разделени в три групи участниците в изследването трябваше да изпробват кой е най-ефикасният измежду 3 различни перилни препарата за пух и пера. С еднакво количество препарат и при еднакви физични условия те използваха умалени симулатори на фабричните перални и сушилни за пух и пера. В края на изследването от всяка група бе предоставена проба, от която с помощта на петролен етер бе отделена останалата мазнина. Най-ефикасен е препаратът, използван от групата, от чиято проба бъде изведено най-малко количество мазнина. По време на цялото изследване всяка група водеше свой протокол за хода за вида и количеството на ползваните суровини и уреди. Следващото интересно предизвикателство пред учениците ще бъде да изготвят оферти за доставка на определено количество пух и пера в три различни държави – Корея, Япония и Италия – като се съобразят със стандартите за внос и качество на всяка една от тях.
Следващата група шестокласници посети два пчелина. Покрити с була за предпазване от пчелите, пред тях беше отворен кошер, за да разгледат неговата структура, което доста ги заинтригува. Също така децата отговаряха на въпроси, зададени им от пчеларя Стою Бръмски.
Последната група ученици с преподавател Емил Манавски в екип със Стоян Памуков, представител на ДЛС „Тракия“ организираха разходка сред природата. Целта беше децата да съберат различни растения и след това, да направят проучване за тях и да ги опишат. Учителят им разказа за различните дървесни видове, каква екипировка е необходима за преход в планината, както и бяха обсъдени географски обекти от околността.
Екипът на Център за приобщаващо образование заедно с Андерс Линге Мадсен, координатор на програма „С поглед в бъдещето – училището има смисъл“ от страна на Фондация „Велукс“ посетиха и занятията на ученици в шести клас в направления „Пожарна“ и „Градинарство“ в Тетевен на 29 март 2017 г.
Групата по градинарство се беше заела да преобрази двора на училището в зелена градина. Градинарството е свързано със здрава работа, затова по свое желание към преместването на колички с пръст се включиха и ученици от по-горните класове, които харесаха идеята за промяна на средата. Градинарите предвиждат неуютните и досега неизползвани пространства и неработещи съоръжения около училището да се превърнат в зелени алпинеуми и ухаещи цветни градини.
Андерс Линге Мадсен се впечатли от отдадената работа на професионалистите, които вече добре познават децата и работят с желание и хъс, за да им отворят кръгозора и да споделят знанията, които имат.
От разговорите, които бяха проведени с директора на СУ „Георги Бенковски“ Маринела Маркова и координатора на програмата от страна на училището и заместник-директор Дафина Николова, стана ясно, че промяната вече е започнала. Децата посещават с интерес и желания заниманията. Тези, които имат поведенчески или академични затруднения в часовете, показват други качества на терен. Това води до промяна на отношението към тях както на учителите, така и на съучениците им. В групите децата са разделени по интереси и между тях се появяват нови взаимоотношения и приятелства.
Беше оправдано предположението на екипа на Център за приобщаващо образование, че е необходимо да се работи с всички деца, а не само с тези, които имат някакви трудности. Според учителите, от многото програми и проекти за деца със затруднения няма само положителен ефект. Учениците разбират, че допълнителните занятия, само за тях, ги стигматизират като изоставащи и отказват да ги посещават или ги посещават с нежелание.
Директорът отбеляза и отварянето на училището към местната общност и подобряване на климата в училище. Екипът на ЦПО и Андерс Линге Мадсен бяха зарадвани, че следващият випуск шестокласници, които ще се включат в програмата, отсега са нетърпеливи да започнат работа с професионалистите и да открият своите интереси.