Нови литературни произведения в програмата
Две произведения на Добри Чинтулов за първи път стават част от за гимназии. Това съобщи Александър Трингов, експерт по български език и литература от МОН. След като ведомството промени учебните програми и дълго се чуди дали Чинтулов трябва да се превърне в част от тях, найсетне МОН вкарва в изпитите „Вятър ечи, Балкан стене“ и „Стани, стани, юнак балкански“.
Това е само малка част от промяната, която министерството на образованието въвежда при изпитите след седми клас.
За първи път и „Бай Ганьо на гости у Иречека“ ще бъде заменено с „Бай Ганьо пътува“. А описанието на водопада Ниагара от пътеписа на Алеко „До Чикаго и назад“, ще бъде сменено с описанието на Чикагското изложение. В него се казва, че едни хора са плъпнали като „болтчета“.
Иначе форматът на изпитния тест по български и литература е запазен, обясни Трингов. Решението за това е взето след анкета на 5000 учители по български и литература, при което е станало ясно, че учителите предпочитат децата да пишат трансформиращ преразказ, което и правеха досега. Предишната идея на МОН предвиждаше да се прави сбит преразказ.
Новото в изпитните формати
Новото в изпитните форми предвижда и облекчаване на въпросите към децата, които кандидатстват за гимназия. Тъй като някои от уроците са качени в по-горен глас, в изпита за тази година вече няма да бъдат залагани задачи, чрез които децата трябва да определят залог и вид на глагола, както и видовете подчинителни изречения.
В програмата за изпита няма да присъстват и фразеологичните словосъчетания, както и темата за паронимите, заяви още специалистът Трингов. Той подчерта, че решението е взето след четири срещи с педагогически специалисти в четири различни региона.
Идеята на министерството е постепенно през следващите учебни години учениците да бъдат изпитвани и върху материала за пети, шести и седми клас, разясни просветният министър Красимир Вълчев. Заради факта, че до момента това не е било ра зяснено, МОН отлага варианта всички теми по литература да бъдат част от изпита. Децата, които през новата учебна година държат изпити, ще положат тест само за знанията си по литература от последната учебна година, но по български ще отговарят на въпроси за седми клас. Едва през 2020-21 година седмокласниците ще отговарят на тестове от трите предишни учебни години.
Задачите, които те карат да мислиш в областта на математиката, ще се увеличат от две на три, разказа експертът по математика на МОН Маня Манева. Това е последният модул от изпита на децата, който най-често ги затруднява. С промяната седмокласниците вече ще решават повече задачи с кратък избираем отговор -17 вместо 16,
и по-малко такива, които трябва да решат сами – 5 вместо 6. В последния списък влизат задачи, които учениците не просто трябва да решат, но и да опишат решението си. Именно те ще бъдат увеличени с още една. Както и преди, на тийновете ще бъде даден свитък с формули, от които могат да изведат правилните си решения.
Чуждият език само по желание
Изпитът по чужд език ще се държи само по желание от седмокласниците, обясни Евгения Костадинова, директор от МОН. Децата трябва да направят сами заявките си. За първи път обаче тестовете им по български и математика ще влязат в дипломите им не като текущи, а като балообразуващи оценки. „Идеята е, че така или иначе искаме да оценим познанията на децата, които се придобити през целия им период на обучение. Досега ги включвахме като текущи бележки, но променяме тази система“, обясни Костадинова.
Учителите в регистър, следят обученията им
Просветното министерство ще направи регистър, в който могат да се впишат както учителите, които са пред пенсия, така и тези, които завършват педагогика и искат да си намерят работа, обясни Красимир Вълчев. В близките години се очаква да се пенсионират около 50 на сто от преподавателите.
Благодарение на регистъра ще се знае какво е търсенето по региони – къде има излишък и къде има търсене на кадри,обясни министърът. Ако младите хора, на които им предстои да се дипломират, се запишат там, те могат да получат директни предложения от съответните училища и да започнат работа.
Специален регистър ще следи какви обучения получават преподавателите в училище. Идеята е те да се обучават само за неща, които наистина са им полезни в практиката. След обучението си учителите ще отговарят и на анкети дали това, което са им преподавали, им е било полезно, за да знае министерството дали има смисъл от удължаването на подобно обучение.
Училищата може и да почиват на 2 януари
Министерството на образованието обмисля да направи компромис по отношение на почивните дни и децата да имат почивен ден на 2 януари. В сега предложения вариант той се пада учебен, но много от родителите заявиха, че са категорично против, защото планират почивки по Нова година.
„Има вариант втори януари да бъде обявен за почивен, но това би трябвало да стане с отнемане на един ден от междусрочната ваканция“, обясни министър Красимир Вълчев. Според него обаче това ще скъси прекалено много ваканцията между двата срока. „Нямаме варианти да маневрираме, защото децата трябва да
получат знанията, които са предвидени в учебния план. И без това тази година училището ще започне на 17 септември, защото 15 септември се пада събота. Трябва да предвидим като вариант и грипни или дървени ваканции. Затова можем да освободим 2 януари само като компенсация с ден от някоя друга ваканция“, допълни той.
Батко или кака бонус за първолака
Нови промени в наредбата за прием в първи клас ще предложи през август просветното ведомство. Чрез тях се цели да бъдат отстранени някои проблеми, които са констатирани тази година при приемането на първокласници.
Първата промяна е свързана с това, че родители, които имат дете, записано в друго школо, което не е най-близо до дома му, и хлапето е на възраст под седми клас, то ще „издърпа“ техния първокласник, въпреки че училището, в което трябва да учи малчугана, не е най-близкото до тях. „Идеята е двете деца да учат на едно и също място, а не родителите да ги водят в две различни училища“, обясни министър Вълчев.
Той посочи, че Комисията за защита от дискриминация се е произнесла преди няколко дни, че приемането на признака „уседналост“ спрямо първолаците не е дискриминационен. Вълчев подчерта също, че ще предложат варианти за намаляване на приема в училища, които са на две смени, така че да се даде възможност наистина училищата, които са прекалено раздути, да минат на едносменен режим. „Това може да стане или с построяване на нови училища, или с преместване на деца в най-близкото училище, или с намаляване на приема там, където наистина има прекалено много деца“, обясни министърът. Той посочи, че Столична община е готова да построи 4 нови училища в следващите години, но това няма да е достатъчно за преминаването на едносменен режим. На отделни места ще трябва и да се дострояват училищни сгради. Софийската математическа гимназия например няма как да бъде спасена без нова постройка.
Източник: в.Стандарт
Снимка: freeimages.com