Том 2 от Обзора на образованието и обучението за 2017 г. включва двадесет и осем отделни доклада за държавите. Възоснова на най-актуалните количествени и качествени данни, са представени и оценени основните нови и съществуващи мерки на политиката във всяка държава — членка на ЕС, като се акцентира върху новостите от средата на 2016 г. нататък. Така той допълва други източници на информация, които предоставят описания на
националните системи за образование и обучение.
В раздел 1 е представен статистически преглед на основните показатели в областта на образованието и обучението. В раздел 2 накратко се посочват основните предимства на националната система на образование и обучение и основните предизвикателства пред нея. Раздел 3 е съсредоточен върху причините за неравенствата в образованието и мерките за насърчаване на приобщаването, като се основава по-специално на данни от Програмата на ОИСР за международно оценяване на уменията за 2015 г. (PISA), както и новостите в областта на преждевременното напускане на училище и образованието и грижите за децата в ранна възраст. В раздел 4 е представен преглед на инвестициите в образованието и обучението. В раздел 5 се разглеждат политиките за модернизиране на училищното образование, в това число, наред с другото, учителската професия, цифровите и езиковите умения. В раздел 6 са представени мерки за модернизиране на висшето образование. Накрая, в раздел 7 са обхванати професионалното образование и ученето за възрастни.
Констатацията за България е, че се обръща по-сериозно внимание на приобщаващото образование. Органите планират да преразгледат модела на финансиране в училищното образование с цел повишаване на справедливостта (като се отпускат допълнителни средства за училищата в неравностойно положение) и качеството. Ниските резултати по отношение на основните умения по данни от PISA продължават да са едни от най- ниските в ЕС. Това се дължи на комбинация от образователни фактори и предизвикателства, свързани със справедливостта. Органите са започнали да прилагат нов подход за преодоляване на преждевременното напускане на училище. Интегрирането на ромите в образователната система, както и сегрегацията на ромските училища, продължава да бъде предизвикателство в образованието. България се стреми към значително повишаване на заплатите на учителите, за да може учителската професия да стане по-привлекателна и да се противодейства на бързото застаряване на учителите. С финансирането на висшето образование на основата на
резултати се цели да се решат проблемите, свързани с качеството на образованието и неговата приложимост на пазара на труда. България полага усилия за подобряване на качеството на професионалното образование и обучение.