С близо 50% ще се увеличи издръжката на едно дете в Центровете за специална образователна подкрепа и ще стане около 6000 лв. Това каза просветният министър Красимир Вълчев на Национална работна среща с учителите и специалистите от тези центрове. Така ще има възможност да се увеличат допълнително и заплатите на хората, които работят с децата със специални образователни потребности.
Преди година Центровете за специална образователна подкрепа замениха старите помощни училища. Идеята на новия закон за училищното образование е децата със специални потребности да бъдат записвани в общообразователни училища, откъдето да получават удостоверение за завършен клас, а в същото време да им се осигурява специализирана помощ и да прекарват деня в Центровете.
В съответствие със Закона за предучилищното и училищното образование през 2017 г. бяха открити 43 Центъра за специална образователна подкрепа (ЦСОП), 35 от които държавни и 8 общински. Децата, които получават допълнителна подкрепа, са почти 2900, от тях 2069 са с множество увреждания. Те се обучават от 719 педагогически специалисти в т.ч. терапевти, логопеди, психолози.
“Необходимостта от терапевти и от специални учители е все по-голяма”, казва Венета Ал- Шериф, председател на Националната асоциация на работещите в Центровете за специална образователна подкрепа.
“Ще увеличим допълнителното възнаграждение, което получават специалистите в тези центрове, защото при равни други условия в тях се работи по-трудно с децата”, категоричен е просветният министър. Това ще стане като в новия бюджет единният разходен стандарт за дете в такъв център се увеличи с близо 2000 лв и ще стане около 6000. Общо 3 млн. лв повече са планирани за центровете догодина.
„Нашата задача е да създаваме по-добра среда и да обезпечим системата на приобщаващото образование с добри специалисти за работа с децата със специални образователни потребности в краткосрочен и в дългосрочен план“, каза Красимир Вълчев по време на работната среща.
Директорите на ЦСОП в Плевен, Харманли, Пазарджик, Видин и Сливен направиха кратък анализ на работата на центровете, като акцентираха върху предизвикателства, свързани с материалната база, която не навсякъде е в достатъчно добро състояние. В голяма част от сградите не е осигурен достъпът, както физически, така и транспортен, за децата с множество увреждания. Във връзка с квалификацията на персонала е необходимо да се направи анализ на нуждите от обучения и квалификация на ниво отделен специалист и на ниво екип от специалисти във всеки център. Това може да се осъществи на базата на разработени програми за обучение и продължаващо професионално развитие на компетентностите на педагогическите специалисти за качествено извършване на индивидуална оценка на потребностите на децата, идентифициране на силните и слабите им страни, и планиране на развитието им в бъдеще.
На срещата специално внимание бе обърнато и на работата с родителите. Посоката е в осигуряване на програми и възможности за работа с родителите, повишаване степента на участието им в работата на центровете, както и предоставяне на подходящи обучения за тях.
В срещата взеха участие и родители на деца със специални потребности от Видин и Плевен, които разказаха своите лични истории и как са направили избора децата им да се обучават в ЦСОП. Майките на 12-годишния Денис от Видин и 7-годишния Дамян от Плевен споделиха, че именно в ЦСОП децата им са намерили спокойна среда с нужната подкрепа и внимание, от които са се нуждаели. За кратък период от време децата са постигнали много в своето развитие, но най-вече сигурна среда и необходимата подкрепа. Според тях новата образователна структура, функционираща в условията на междуинституционално взаимодействие, е алтернатива за децата със специални образователните потребности и за семействата им за успешно приобщаване.
Източник: news.bnt.bg, МОН
Снимка: pixabay.com