МОН работи за надграждане на системата на делегираните бюджети в средното образование. Това обяви министърът на образованието и науката проф. Николай Денков днес по време на дискусия на тема „Образование и бизнес – ръка за ръка“ в Пловдив.
Целта е при формирането на бюджета да се добави критерий, който да отчита качеството на образователния процес в училището. В общообразователните училища ще се оценява напредъкът на децата, като се използва външното оценяване на входа и на изхода на съответната образователна степен. За професионалните гимназии ще се добави и компонент, който отчита реализацията на възпитаниците на съответното училище, посочи министърът.
Той обясни, че МОН е още в началото на това надграждане на системата. Промяната няма да стане в мандата на служебното правителство, но е движение в правилната посока, уточни министър Денков.
Професионалните гимназии трябва да бъдат прехвърлени към общините, ако те са готови да ги приемат заедно с партньори от местния бизнес. Връзката между образованието и бизнеса е част от развитието на регионите, каза министърът. Той посочи Пловдив като успешен пример за публично-частно партньорство.
Проф. Денков изтъкна, че ролята на държавата е да създаде условия местният бизнес и общините да работят заедно с образователните институции, защото това е единственият възможен начин за хармонично развитие на регионите. По думите му бизнесът, общината и училището най-добре могат да преценят кои са професиите на бъдещето за конкретния регион и да убедят децата и техните родители да се включат в този процес.
Министърът призова компаниите да работят съвместно с центровете за кариерно ориентиране на МОН по места, за да популяризират професионалното образование. Фирмите трябва да подават информация за перспективи, възможности за работа, заплати, за да стигне тя до всяко едно дете и родител в съответния регион, призова проф. Денков.
Според него най-трудната задача е децата да бъдат убедени, че имат блестящо бъдеще, когато влязат в съответната професионална гимназия. Затова бизнесът трябва да се включи във връщането на престижа на професионалните училища.
Професионалните гимназии и училищното образование като цяло трябва да се развива заедно с висшето образование в съответния регион, посочи министърът. Той съобщи, че при подготвянето на приема за следващата академична 2017/2018 година ще бъде направена стъпка към намаляване на субсидираните студенти. От една страна, за да подобрим качеството, от втора страна – за да пренасочим студенти към специалности, които са дефицитни, обясни Денков.
От следващата академична година Министерството на образованието и науката ще намали субсидирания прием в някои професионални направления. За сметка на това от началото на 2018 г. ще се увеличи издръжката на един студент в направленията с най-ниска субсидия.
Това стана ясно на среща на министъра на образованието и науката проф. Николай Денков с ректорите на университетите, които преподават в професионалните направления „Икономика“ и „Администрация и управление“. Промяната е заложена в публикувания за обществено обсъждане проект за изменение и допълнение на Постановление №64 за условията и реда за утвърждаване на броя на приеманите за обучение студенти и докторанти в държавните висши училища.
Министърът беше категоричен, че намаляването на броя студенти е неизбежно и ще засегне главно университетите със слаба реализация на абсолвентите. „Има огромен дисбаланс в реализацията на завършилите – в някои професионални направления тя е 90 на сто, а в други – 20-30 на сто“, заяви той. След това самият университет ще трябва да реши какво да прави със специалностите, чиито възпитаници не намират работа според образованието си – да ги закрие или да се опита да ги развие, уточни проф. Денков. Той е против този въпрос да се решава с административни мерки от страна на министерството.
При определянето на приема ще се отчита и регионалната значимост на университетите, някои от които са единствени за няколко области. „Очакваме от всеки водещ регионален университет да излезе с програма – да каже какво очаква да постигне през следващите години на базата на перспективите за региона, на разговори с бизнеса и общините“, заяви министърът.
Проф. Денков обърна внимание, че броят на завършващите ученици намалява, а университетите заявяват субсидирани места за 80 на сто от випуска абитуриенти. По неговите думи МОН ще намали субсидирания прием до около 60 на сто от броя на дипломиралите се младежи.
Министерството иска да ограничи достъпа до направления като „Икономика“ и „Администрация и управление“, в които сега учат около една трета от студентите. В същото време държавата ще се опита с позитивни стимули да пренасочи младите хора към професионални направления, които са приоритетни за държавата. Промените в приема ще приключат следващата година, когато също ще има известна редукция на броя студенти, уточни проф. Денков.
Ректорите на университетите подкрепиха необходимостта от промяна, но изразиха опасения, че подобна реформа може да остави някои от тях без достатъчно средства, за да поддържат учебния процес. „Нека да намалим раздутия брой студенти, за да оправим финансирането“, обърна се към тях министърът. „Не е нормално да имаме над 50 на сто млади висшисти, които не се реализират на позиции, изискващи висше образование“, посочи той. Проф. Денков припомни на ректорите, че трябва да се използват и други източници на финансиране на висшите училища – например чрез осигуряване на възможности за учене през целия живот, съвместна работа с бизнеса, както и чрез финансирането за наука, което трябва да се увеличи през следващrите години.
Източник: МОН
Снимка: freeimages.com