3735 ученици са отпаднали от образователната система през изтеклата 2016-2017 учебна година. Това е със 132 по-малко от напусналите през предходната, съобщиха за „Монитор” от Министерството на образованието и науката.
Числото е сравнимо с учениците, които могат да напълнят четири големи школа.
Най-много деца – около една седма от общата бройка, престанали да посещават часове в пети клас-519
Това се случва, след като те вече са завършили четвърти клас и имат завършено начално образование, което е първата степен. Зам.-министърът на образованието Таня Михайлова коментира, че тогава децата от някои етноси навлизат във възраст, в която започват да работят или пък да се женят.
През изтеклата учебна година отпадналите ученици в осми клас са 487, а в седми – 475. Най-малко са отпадналите в осми подготвителен – 35 ученици, и в дванадесети клас – 70 ученици.
От ведомството обясниха, че основните причини за отпадането на учениците са : отсъствия; слаб успех; социални и семейни причини като безработица, ниски доходи, семейства, които често променят мястото на живеене, ранни бракове, нисък социален статус и незаинтересованост на родителите от образованието. В групата попадат и деца и ученици, които се отглеждат от техни близки, защото родителите са в чужбина. Проблемите между родителите и ранните трудови ангажименти също могат да доведат до отпадане на децата от клас. С цел намаляване на дела на отпадналите ученици от образователното министерство прилагат група от мерки. Сред тях е създаването на съвместни екипи от представители на всички институции, които ще анализират причините за всяко дете и ученик и ще взимат мерки според индивидуалните потребности. Те могат да бъдат социална помощ под формата на учебници, дрехи или други необходими за ученика пособия и работа с родителите, която представлява убеждаване от учители и медиатори, че образованието е важно за развитието на детето.
Друга мярка е прилагане на индивидуален подход от училищните екипи за всяко дете и ученик.
Допълнителните уроци по български език за децата в задължителната предучилищна възраст, чийто майчин език не е българският, също са насочени към задържане на децата в клас. Допълнително обучение както по български език, така и по други учебни предмети също е предвидено и за учениците, които срещат затруднения при овладяването на учебното съдържание, не се справят добре и спират да ходят на училище.
„Училищните екипи следва да набелязват мерки, да споделят добри и работещи практики помежду си и да проследяват напредъка на всяко едно дете или ученик”, обясниха още от МОН.
Най-много отпаднали ученици има в областите Бургас, Сливен и София-област. Най-малко пък са във Видин, Смолян и Габрово, отчетоха още от ведомството. Голяма част от учениците напускат училище и заради това, че напускат страната. От НСИ обаче обясниха, че все още нямат данните за децата, заминали зад граница, за изтеклата 2016 – 2017 учебна година.
Източник: в. Монитор
Снимка: freeimages.com