Проект на Образователното министерство предвижда за първи път учениците във възпитателните училища да получават месечни стипендии, съобщи “Нова телевизия”.
Предвижда се учениците в социално-педагогическите и другите възпитателни училища да получават по 33 лв. всеки месец. Сумата според преподавателите им не е голяма, но ще предпази децата от това да работят за стотинки или да откраднат.
Тези ученици също имат своите ежедневни нужди, необходимости и потребности. Така че това е стъпка напред в правилната посока – да могат да си купят нещо със собствените си пари, отбеляза заместник-министърът на образованието и науката Таня Михайлова.
В момента у нас има 4 възпитателни училища и един действащ социалнопедагогически интернат. В тях са настанени над 100 деца на възраст между 8 и 18 години.
Въпреки опита за повишаване на благосъстоянието на децата посредством тази мярка, от Национална мрежа за децата считаме, че социално-педагогическите интернати и възпитателните училища-интернати трябва да бъдат освободени от образователния си компонент, а децата в тях да имат достъп до качествено образование в други основни или средни училища. Резултатите от изследванията на организации-членове на Национална мрежа за децата показват, че почти всички настанени деца са извършили противообществени прояви, тъй като са били лишени от родителска грижа и контрол, както и не са имали подходящи условия за живот. Не е била оказана нужната помощ и подкрепа на семействата, за да се предотвратят негативните последици за децата. В тази връзка считаме за нужно да стартират спешни процедури за прекратяване на престоя на всички институционализирани деца, настанени в СПИ и ВУИ в момента, както и да се прегледат всички мерки и предприети действия по време на престоя им. В изпълнение на Концепцията за държавна политика в областта на правосъдието за детето, приета през август 2011 г., Пътната карта за периода 2012-2013 г. и препоръките на Омбудсмана, подкрепени от редица експерти и граждански организации, в резултат на направените проверки по места, настояваме и за сформиране на междуинституционални и мултидисциплинарни екипи, с участие на външни експерти и представители на НПО, които да изготвят индивидуални планове за закриване на интернатите с необходимите дейности, срокове и отговорни институции. Плановете трябва да бъдат индивидуални за всеки един интернат като стъпват на индивидуалните оценки на настанените деца, възможностите на техните семейства за отглеждането им, както и на наличните и необходимите алтернативи за настаняване. Планирането трябва да предвиди и подкрепа за персонала в интернатите като част от управление на промяната.
Източник: Нова телевизия