Национална мрежа за децата отправя десет въпроса към министъра на здравеопазването и управителя на НЗОК по повод планираните промени и прехвърлянето на дейността на Център „Фонд за лечение на деца“ към Националната здравноосигурителна каса.
Национална мрежа за децата се присъединява към изразяваните в медиите притеснения от различни публични личности по повод предстоящото закриване на Център „Фонд за лечение на деца“ и Комисията за лечение в чужбина и прехвърлянето на дейността им към Националната здравноосигурителна каса. Опасяваме се, че тези действия няма да отговорят на водещите принципи в Конвенцията на ООН за най-добрия интерес на детето и присъщото му право на живот и осигуряването в максимална степен на оцеляването и развитието на всяко дете. Не е ясно дали предвижданите промени ще спомогнат за бързото осигуряване на достъп до лечение, облекчаване на процедурите, обективност при изготвяне на експертните становища, ясна отговорност на ангажираните лица, публичност и прозрачност на работата.
В тази връзка, на първо място бихме искали да напомним, че водещ принцип и в Конституцията на Световната здравна организация е, че ползването на най-високия достижим стандарт на здраве е едно от основните права на всяко човешко същество.
За нас е притеснителен фактът, че от няколко месеца в публичното пространство се обсъждат евентуални промени, което се прави със закона за бюджета и без да има изведен подробен план за прехвърлянето на дейността на Фонда към НЗОК. Остава отворен въпросът как ще продължи работата на звеното на Фонда в НЗОК, по нови правила ли ще работи структурата и дали това би рефлектирало върху пряката работа на служителите на Фонда по обработване на документацията, исканията за външни експертни становища, подпомагането на децата и родителите им за набавяне на необходимата документация, поддържането на информационната система и др..
Не са ясни и отговорите на въпросите дали прехвърлянето би довело до ограничаване лечението на определени диагнози и дали допълващите разходи по логистиката (път, престой на дете и придружител, заплащане за лекарите в чужбина), които сега Фондът поема, ще бъдат за сметка на НЗОК?
Известно е, че Фондът оперира освен със собствен бюджет и със средства от дарителски кампании и допълнително набрани средства. Тази практика ще продължи ли да съществува при функциониране на звеното към НЗОК, къде и как ще отиват средствата, звеното ще бъде ли обезпечено със собствена бюджетна линия/програма в общия бюджет на касата?
Бихме искали да повдигнем и въпрос относно липсата на яснота за бъдещо съществуване на Общественият съвет. Именно неговото създаване като колективен консултативен орган цели постигането на прозрачност, публичност и контрол в работата на тази структура, която работи по една от най-чувствителните за обществото ни теми.
Преди да изразим окончателно становище на Националната мрежа за децата по планираните промени с Фонда за лечение на деца, се обръщаме към министъра на здравеопазването с молба да ни се предостави информация по Закона за достъп до обществена информация на повдигнатите от нас въпроси, както следва:
• Извършен ли е анализ на нужните законодателни и организационни промени, които да опосредстват процеса по прехвърляне и впоследствие безпроблемното функциониране на звеното в НЗОК,
• Разработва ли се документ/подзаконов нормативен акт за дейността на НЗОК относно лечението на деца у нас и чужбина и какво е неговото съдържание,
• Процесът на закриване/прехвърляне съпроводен ли от план с конкретни дейности и отговорности,
• Дали прехвърлянето на Фонда към НЗОК ще доведе до ограничения в лечението на диагнози и предвижда ли се съпътстващите разходи по лечението на децата да бъдат за сметка на НЗОК (придружаване на децата от лекар, родител, разходи по транспорт и настаняване и др.),
• Ще продължи ли практиката децата за бъдат изпращани в различни клиники, не само в държави от Европейския съюз,
• Ще се продължи ли финансирането на някои видове медицински изделия, които към момента не се финансират от НЗОК, а от Фонда, като например: ортопедични изделия /шини за ходене, импланти и др./, както и клапните системи за хидроцефалия, които са животоспасяващо лечение, и как ще се организира финансирането на тези изделия,
• Предвидени ли са специфични и конкретни действия тези предстоящи структурни промени да не рефлектират върху ежедневната работа на специалистите, които работят и това да не доведе до допълнително забавяне на достъпа до лечение на деца,
• Какви са възможностите в рамките на НЗОК Фондът за лечение на деца да съществува като самостоятелен субект, който поддържа на фокус децата и оперира като обществена структура, на фона на целите на касата да управляват ресурсите в здравеопазването,
• Дали Общественият съвет към Център „Фонд за лечение на деца“ ще продължи да функционира и към НЗОК и дали ще има промяна в неговите правомощия,
• Ще продължи ли практиката за набиране на допълнителни средства чрез дарителски кампании и допълнително набиране, как тези средства ще бъдат разпределяни и как те ще се вписват в мандата на НЗОК?
Предоставените отговори ще допринесат за внасяне на яснота и прозрачност в процесите и планираните конкретни действия от страна на Министерство на здравеопазването и Националната здравноосигурителна каса, както и ще оформят нашето становище по промените, които засягат едни от най-уязвимите деца в обществото ни.
Национална мрежа за децата подкрепи и писмо на Български дарителски форум до трите комисии в Народното събрание относно промените в проектозакона за бюджета на НЗОК и „Фонд за лечение на деца“.
Снимка: rgbstock.com