Всеки учител и директор на училище и детска градина ще минава през атестиране. То ще се прави веднъж на всеки 4 години и от резултатите ще зависи дали педагогът ще расте в кариерата, ще бъде поощряван (например финансово) или трудовият му договор ще бъде прекратен. Подробните правила за атестирането са разписани в Наредба за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти.
Атестирането започва от учебната 2020/2021 г., пише в проекта на Министерството на образованието и науката. На него ще подлежат всички учители, директори и други педагогически специалисти в детските градини, училищата, центровете за подкрепа на личностно развитие и регионалните центрове за подкрепа на процеса на приобщаващото образование. При директорите ще се оценява управленската им компетентност, при останалите – съответствието на дейността им с професионалния им профил, с изискванията за изпълнение на длъжността и стратегията за развитие на съответната институция. Високите оценки ще отварят вратата към кариерно развитие и “поощряване на педагогическите специалисти”.
Ако оценката покаже необходимост от повишаване на квалификацията, педагозите ще бъдат насочвани към такова. При нужда ще се осигурява методическа и/или организационна подкрепа. Наставници също ще работят с учителите, чието атестиране покаже слабости.
Скaлата на оценяване е петстепенна. Ако оценяваният е получил петата най-ниска оценка, ще се направи план за подобрение на работата и ще се включат наставници. Една година след предприемането на мерките той отново ще бъде атестиран и ако оценката е същата, трудовият му договор ще бъде прекратен.
Атестирането ще се извършва по график, съгласуван с началника на съответното регионално управление на образованието и утвърден от работодателя. Ще го прави атестационна комисия, определена от работодателя, съгласувано с педагогическия съвет. Членовете и ще са нечетен брой. Изключва се възможността свързани лица да са членове на атестационна комисия. Подлежащите на атестация ще имат до 10 дни за самооценка. Наредбата предвижда всеки специалист да има лично професионално портфолио.
След получаването на оценките, работодателят и комисията ще подготвят анализ за причините, довели до оценката; ще изработват план за методическо и организационно подпомагане на съответния педагогически специалист; ще определят наставник или наставници, които да осъществят методическа и организационна подкрепа (ако това е необходимо).
В приложения към проектонаредбата са разписани подробно изискванията към всяка от учителските длъжности (учител, старши учител и главен учител) – например какво образование се изисква, както и изискванията към всеки от професионалните профили към длъжностите.
Проектът на Наредба за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти е публикуван за обществено обсъждане до 26 октомври.
Източник: offnews.bg
Снимка: freeimages.com