Обратната връзка от организации – членове на Национална мрежа за децата и директори на училища, с които те работят в партньорство, показва, че проектът на Наредба не предлага по-различен подход и/или по – съществени промени в начина на финансиране на институциите в системата на училищното образование, а по-скоро отговаря формално на изискването на Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО) за наличие на такъв стандарт.
В момента в системата на предучилищното и училищното образование се прилагат множество регулации, свързани както с отменения Закон за народната просвета, така и с влезлия в сила от август 2016 година ЗПУО. Създаването на правна рамка, уреждаща нормативно финансирането на образователните институции, е важно както с оглед на осигуряването на предвидимост и сигурност в системата, така и с оглед ефективното прилагане на промените, заложени в новата нормативна база.
Както е посочено в „частична предварителна оценка на въздействието“ в момента финансирането се определя от „сравнително голям брой подзаконови нормативни актове, издадени на основание отменения Закон за народната просвета. Влизането в сила на Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО) налага актуализирането на съществуващата регулация и обединяването й в един подзаконов нормативен акт.“
Това е изведено и като основен проблем, с който се мотивира предложеният нов нормативен акт – Наредба за финансирането на институциите в системата на предучилищното и училищното образование. В същото време в частичната предварителна оценка на въздействието липсва:
• същинско дефиниране на проблемите, както и обосновка на това, как предложените решения ще помогнат за тяхното разрешаване;
• сравнителен анализ на новостите, предложени в проекта на наредбата, спрямо проблемите, свързани с множеството административни актове, с които в момента се регулира системата;
• конкретика при посочване на положителните ефекти от прилагането на разпоредбите на проекта на наредбата.
Тъй като проектът на Наредба за финансирането на институциите в системата на предучилищното и училищното образование обединява текстовете на редица административни актове, той продължава да съдържа изключително много препратки, голяма част от които са в период на промяна.
Прави впечатление и липсата на аргументи, факти и данни за това защо някои от текстовете на проекта съдържат изключително много детайлно регулиране на определени параметри, а в същото време липсват ясно посочени размери на други важни параметри, свързани предимно с конкретно посочени суми за отделните видове постоянни или периодични дейности и разходите за тях.
Предвид и готвените предстоящи промени в системата на делегираните бюджети, които неминуемо ще се отразят на Наредбата за финансиране, предлагаме да не се избързва с формалното приемане на Наредбата като тя се отложи във времето и се изготви истински анализ на проблемите с финансирането, на база на който да се създаде нормативен текст, който наистина практически ще ползва всички отговорни страни в процеса на осигуряване на финансирането в системата на предучилищното и училищното образование.
Пълен текст на становището (43 KB, DOCx)
Снимка: photl.com